Salam ukhuwwah! . Ini adalah sebuah diari kehidupan seorang hamba Allah yang bermusafir di bumi Allah untuk mencari nur dan hidayah-Nya dalam perjalanan menuju mardhatillah. Moga tinta ini memberi manfaat buat diri ini dan diri teman-teman pembaca dalam mencari redha Allah.

Friday, June 20, 2008

Ujian Tarbiyah Dari Allah


Salam buat teman-teman. sesungguhnya hidup kita ini tidak lari daripada ujian dan cabaran yang mana memerlukan kekuatan mental dan fizikal untuk menghadapinya. Seawal kita terjaga dari lena hinggalah kita melelapkan mata semula, pelbagai bentuk cabaran yang kita hadapi. Namun hari ini, kebanyakan dari kita hanya menganggap ujian dan cabaran hanya dalam bentuk musibah yang menimpa kita, sedangkan ujian Allah maha luas. Ujian Allah meliputi kekayaan, kesenangan, kesakitan, kesusahan dan kesengsaraan. Manusia sering melihat ujian hanya dari sudut kesusahan sedangkan ujian kekayaan dan kesenangan, pangkat dan harta adalah ujian yang lebih hebat kerana kebanyakan kita mudah sedar dan kembali kepada Allah jika menghapai kesusahan, namun berapa ramai yang mengingati Allah ketika berada dalam kenikmatan dan kesenangan hidup???

Kesyukuran kita mudah terungkap apabila kita kecapi kesenangan setelah hadirnya kesusahan, namun sukar sekali mengungkapkan kesyukuran dengan berbuat dalam keadaan kita sentiasa berada dalam kesenangan tanpa merasai kesengsaraan. inilah yang dikatakan kufur nikmat.

Firman Allah dalam al-Quran : "Jika kamu bersyukur (dengan nikmat-Ku), maka akan Aku tambahkan lagi nikmat kepadamu, namun jika kamu kufur maka azab-Ku amatlah pedih"

Kesimpulannya, buat renungan bersama segala nikmat dan musibah yang Allah berikan kepada kita, pandanglah sebagai satu tarbiyah daripada-Nya, yang mana menuntut kesabaran yang tinggi dalam menghadapinya. Keimanan dan keyakinan yang mendalam terhadap Allah akan membuat kita berasa bahagia dalam menghadapi ujian Allah. Ingatlah, selepas kesusahan pasti akan hadirnya kesenangan. Gandakan amalan, tingkatkan keimanan moga-moga beroleh kemenangan di sisi Allah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...