Salam ukhuwwah! . Ini adalah sebuah diari kehidupan seorang hamba Allah yang bermusafir di bumi Allah untuk mencari nur dan hidayah-Nya dalam perjalanan menuju mardhatillah. Moga tinta ini memberi manfaat buat diri ini dan diri teman-teman pembaca dalam mencari redha Allah.

Friday, June 20, 2008

Selamat Datang ke Kampus UM!




Ahlan wa sahlan wa marhaban bikum...

Welcome to New Life...

Selamat Datang ke Kampus UM!!

Buat adik-adik yang berjaya mendapat tawaran dan bakal menjejakkan kaki ke kampus Universiti Malaya, jutaan tahniah diucapkan jua lafaz kesyukuran yang tidak terhingga kerana nikmat Ilahi kepada kita. Dalam beribu-ribu pelajar yang memohon untuk menjejakkan kaki ke menara gading, kitalah insan yang terpilih untuk mendalami ilmu Allah dalam pelbagai jurusan. Melangkah ke alam kampus, bermakna kita sedang bertapak ke alam realiti mahasiswa. Kita bukan lagi budak sekolah, tapi kita bakal bergelar mahasiswa yang memerlukan daya pemikiran yang lebih kritis dan kritikal dalam menilai sesuatu perkara. Mahasiswa perlu mempunyai idealisme tersendiri.

Dalam mengharungi cabaran alam kampus yang lebih mencabar berbanding alam persekolahan, ilmu dan keyakinan diri perlu agar kita tidak hanyut dalam dunia lain. Ilmu bukan sahaja ilmu pelajaran yang kita perolehi semasa di sekolah, tapi ilmu merangkumi ilmu agama dan ilmu kehidupan lainnya seperti ilmu bersosial (bermuamalah) dan lain-lainnya. Kenapa penekanan kepada aspek ini ditekankan dalam wacana ini? ini kerana ilmu dunia dan ukhrawi dilihat sangat perlu disepadukan agar pelbagai pengarauh-pengaruh yang tidak sihat mampu kita tangkis secara bijaksana.

Alam kampus adalah cerminan dunia masyarakat sebenar, kampus adalah medan penyediaan individu yang berilmu sebelum berhadapan masyarakat. tapi, jangan sesekali kita hanya melihat kampus sebagai medan ilmu seperti yang kita perolehi dalam dewan kuliah, namun cabang ilmu yang lebih luas melalui pengalaman berpersatuan dan berkokurikulum. amat malang jika kita hanya mengamalkan 3K semasa berada di alam kampus (Kuliah, kolej dan kafe).

Pembinaan sotf skill dan kendiri individu juga dibentuk melalui program-program ilmiah dan kokurikulum. inilah medan melatih bakat kepimpinan mahasiswa yang dikatakan bakal menjadi peneraju utama negara pada masa depan. Mahasiswa jangan menjadi seperti katak di bawah tempurung yang hanya mampu berpencak dalam bidang jurusan masing-masing, tetapi jahil isu semasa. Mahasiswa yang terkenal dengan julukan "juru bicara ummah" sepatutnya mengetahui isu-isu berkaitan masyarakat agar kita merasai derita, kemelut yang melanda dalam masyarakat, seterusnya mungkin mampu keluar dengan buah fikiran yang bernas dalam membantu kerajaan menyelesaikan isu berkaitan masyarakat.

Buat akhirnya, paradigma kita perlu berubah apabila menjejaki ke alam kampus, buangkan paradigma budak sekolah yang tidak relevan untuk dibawa ke alam kampus. bina paradigma dan sikap yang lebih matang sebagai seorang yang bergelar mahasiswa. Akhir kalam, selamat menghaungi dan menikmati pengalaman alam kampus!!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...