Salam ukhuwwah! . Ini adalah sebuah diari kehidupan seorang hamba Allah yang bermusafir di bumi Allah untuk mencari nur dan hidayah-Nya dalam perjalanan menuju mardhatillah. Moga tinta ini memberi manfaat buat diri ini dan diri teman-teman pembaca dalam mencari redha Allah.

Sunday, June 22, 2008

Penulisan: Pengalaman Berharga



Menulis adalah antara minat ana sejak alam persekolahan. Bermula dengan tingkatan 4 sebenarnya. Dulu ana bukanlah berminat dengan bidang penulisan, nak dikatakan Penulisan (Bahasa Melayu) pun dapat B masa UPSR dulu. Kalau ada kerja sekolah untuk buat karangan tak pernah sempurna. Tapi masa di Tingkatan 4 dulu, masa tu tak masuk kelas sebab ada aktiviti lain, jadi kawan ana kata kat ana cikgu ana, namanya cikgu Baharudin Yatim suruh buat karangan dan kena hantar next weeknya. Tiba-tiba semangat menulis tu timbul dalam diri. Dia minta kami buat cerpen pendek sempena Hari Guru. Balik rumah, masa berwuduk ana dapat idea nak tulis cerpen. Jadi lepas solat Asar(Ba'da Asr), ana pun mula menulis sampai ke maghrib. then, malam tu jadilah cerpen ana yang pertama tajuknya "Setitis Embun Pagi" yang mengisahkan seorang guru dan seorang anak murid.

Kisahnya begini...Wajah guru baru yang mengajar pelajar itu serupa dengan wajah ibunya. Pengalaman pahit akibat didera oleh ibu membuat dia sangat takut pada guru baru itu sehingga guru itu mengambil tindakan untuk bertemu dengan neneknya. Setelah mengetahui cerita sebenar yang wajahnya hampir menyerupai wajah ibu pelajar teesebut dan ibu pelajar itu telah dimasukkan ke penjara kerana tuduhan mendera anak, guru itu mula mengambil hati dan berbaik dengan pelajar tersebut. Namun,segala-galanya terlalu pantas berlalu sehinggalah guru tersebut terpaksa bepindah ke tempat lain.Begitulah sinopsisnya...
Masa ana sedang duduki exam mid sem, Cikgu Baharudin datang kepada ana..masa tu baru habis paper, dia kata ana dapat surat jemputan ke Majlis Sambutan Hari Guru Peringkat Negeri Johor. Rupa-rupanya cerpen ana tu dihantar ke pertandingan menulis peringkat negeri. Alhamdulillah, ana peolehi tempat pertama.

Bertitik tolak daripada situ, ana seterusnya mengikuti Perkampungan Penulis Muda Peingkat Negeri. Lepas SPM, ana banyak juga menulis puisi dan cerpen. Tapi taklah sampai dipublish. Sejak menjejakkan kaki ke Asasi Nilam Puri dan kampus Universiti Malaya, ana dah lama meninggalkan arena penulisan. dan sekarang rasanya ana cuba sekali lagi untuk berkecimpung semula dalam bidang penulisan ini. Sekarang mula belajar menulis artikel pula.
Doakan ana dapat menyiapkan sebuah novel. Target ana habis belajar, maka siaplah novel ana, insyaAllah...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...