Salam ukhuwwah! . Ini adalah sebuah diari kehidupan seorang hamba Allah yang bermusafir di bumi Allah untuk mencari nur dan hidayah-Nya dalam perjalanan menuju mardhatillah. Moga tinta ini memberi manfaat buat diri ini dan diri teman-teman pembaca dalam mencari redha Allah.

Tuesday, June 24, 2008

Apabila Aqidah Bukan Akarnya


Merujuk MyMetro secara online http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Monday/Setempat/20080623095636/Article/index_html dan pastinya banyak lagi kes-kes seperti ini yang tidak diuar-uarkan memperlihatkan betapa masyarakat Islam pada hari ini sudah hanyut tanpa aqidah yang benar. Aqidah yang boleh diibaratkan seperti akar tunjang dalam diri adalah paksi utama keyakinan kita kepada Allah. Masyarakat hari ini terlalu meringan-ringankan agama sehingga sanggup menghina Al-Quran. Lalu terfikir dalam diri, lantaran kerana masalah dalam kehidupan, lalu terus menyalahkan Pencipta (Allah Yang Maha Kuasa). Di manakah nilaian seorang hamba pada Penciptanya? Orang yang mempunyai keimanan dalam diri tidak akan sanggup membuat perkara seperti ini kerana orang yang beriman dengan sebenar-benar iman meyakini qada' dan qadar Allah kepadanya dan melihat musibah yang menimpa dirinya adalah satu hikmah dan ujian daripada Allah.

Kembalilah kepada perkara yang paling basic iaitu keyakinan dan keimanan kepada Allah S.W.T. bukan sekadar lafaz penyaksian kita bahawa hanya Allah Tuhan yang perlu disembah, akan tetapi kebergantungan kita kepada Allah dalam setiap waktu dan bagaimana kita menterjamahkan keimanan kita dalam amal ibadah, perbuatan sehari-hari dan setiap perkataan dan perilaku kita.

Maka, perbuatan menghina al-Quran yang merupakan mukjizat teragung yang dianugerahkan kepada nabi Muhammad S.A.W adalah satu perbuatan yang boleh membatalkan syahadah. Kita perlu mencari penyelesaian daripada masalah ini, pada pandangan ana, pendidikan di rumah dan di sekolah menjadi faktor utama untuk penerapan aqidah dan pemahaman serta praktikaliti tentang Islam dalam kehidupan. Bak kata pepatah " melentur buluh biar dari rebungnya". silibus Pendidikan Islam yang sedia ada juga perlu diharmonikan dan penerapan perkara yang fundalmental seperti aqidah, penerapan Islam secara praktikal dan menyeluruh amat perlu diterapkan dalam silibus Pendidikan Islam seawal Sekolah Rendah. hari ini pelajar hanya mempelajari Pendidikan Islam untuk mendapat keputusan cemerlang tanpa melihat kepentingan subjek ini berkaitan dengan kehidupan keseluruhannya, maka teknik pengajaran & pembelajaran juga perlu diambil kira untuk memastikan penerapan perkara basic tentang Islam ini perlu dihayati oleh pelajar seterusnya diaplikasi dalam kehidupan.

Semua pihak perlu memandang serius akan perkara ini kerana ini adalah isu dan masalah besar umat Islam pada hari ini yang jauh dari panduan aqidah yang benar. Semua pihak perlu berperanan untuk memperbetul keadaan dan mencegah untuk masa akan datang.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...