Salam ukhuwwah! . Ini adalah sebuah diari kehidupan seorang hamba Allah yang bermusafir di bumi Allah untuk mencari nur dan hidayah-Nya dalam perjalanan menuju mardhatillah. Moga tinta ini memberi manfaat buat diri ini dan diri teman-teman pembaca dalam mencari redha Allah.

Thursday, July 3, 2008

Salahudin Al-Ayubi, Perang Salib dan Kesan Ke Atas Eropah


Salahuddin al-Ayubi & Perang Salib

Salahuddin al-Ayyubi Nama lengkapnya Salahuddin Yusuf I bin Amir Najm al-Din Ayyub yang digelar 'al-Malik al-Nasir'. Beliau telah dilantik menjadi wazir kerajaan Fatimiyyah bagi menggantikan Shirkuh dan pada masa yang sama dilantik menjadi panglima tentera Syria oleh Nur al-Din.[Brockelmann,hal.225] Di barat beliau digelar 'Saladin'. Salahuddin dilahirkan di Takrit pada 532 H/1138 M berasal daripada keturunan Kurdi. Beliau pernah menjadi Gabenor Ba`labaek pada zaman Zanki. Ketika berusia 17 tahun beliau mula berkhidmat dengan Nur al-Din di Damsyik. Salahuddin seorang panglima tentera, pemimpin dan pentadbir negara yang berbakat tinggi dan sangat popular pada zaman Perang Salib. Beliau telah melibatkan diri dalam peperangan ini di kawasan Mesir, Palestin dan Syria. Beliau telah berjaya menyatupadukan umat Arab dan Islam serta mengukuhkan kedudukan mereka yang tidak pernah dilakukan oleh mana-mana pemimpin sebelum ini bagi menghadapi Perang Salib. Beliau mula terkenal pada tahun 559 H/1164 M apabila beliau menyertai ekspedisi bersama-sama Shirkuh yang dihantar oleh Nur al-Din dari Syria bagi menentang tentera Salib yang dijemput oleh Shawar di Mesir, sepertimana yang dinyatakan di atas. Dalam ekspedisi ini tentera Salahuddin berkubu di Jizah, sementara tentera Salib pimpinan Amaury I berkubu di Fustat, iaitu bersetentangan dengan Jizah. Dalam peperangan ini Salahuddin berjaya menewaskan Amaury I. Dari Jizah, Kaherah, Salahuddin mara ke Iskandariah bersama Shirkuh. Apabila bandar dan pelabuhan Iskandariah ditawan, Shirkuh mara pula ke selatan Mesir dengan mewakilkan Salahuddin menjaga Iskandariah. Sepeninggalan Shirkuh, tentera Salib menyerang Iskandariah. Sebelum pertempuran berlaku, pihak Islam dan Kristian mengadakan perjanjian damai pada bulan Syawal 562 H/Ogos 1167 M. Perjanjian ini dikatakan anjuran pihak Kristian kerana mereka takut diserang oleh tentera Nur al-Din dari Syria. Lebih-lebih lagi kubu pertahanan mereka di Harim telah jatuh kepada tangan Nur al-Din. Namun begitu, Amaury I telah melanggar perjanjian itu kerana selepas 14 bulan perjanjian itu ditandatangani beiiau menyerang Mesir. Serangan ini bermula dari Bilbays pada bulan Muharam 564 H/November 1168 M. Dalam serangan ini ramai penduduk Bilbays dibunuh. Oleh sebab tindakan yang ganas itu menyebabkan wazir Mesir, Shawar terpaksa membuat persiapan untuk membalas tindakan tentera Salib itu. Antara persiapan yang dibuat adalah dengan meminta bantuan daripada Nur al-Din dari Syria, seperri yang disebutkan di atas. Walau bagaimanapun, hanya selepas ketibaan Salahuddin barulah tentera Amaury terpaksa berundur dari Mesir pada 1 Rabiulakhir 564 H/2 Januari 1169 M. Dalam pada itu Shawar cuba belot dan merancang membunuh Shirkuh menerusi bantuan tentera Salib. Hal ini dapat diketahui oleh Salahuddin lalu beliau menyerang dan membunuh Shawar. Dengan kematian Shawar, maka jiwa Khalifah al-Adid berasa lega dan seterusnya melantik Shirkuh menjadi wazir pada 17 Rabiulakhir 564 H/18 Januari 1169 M. Setelah Shirkuh meninggal dunia tempatnya diganti oleb Salahuddin. Pada masa yang sama Nur al-Din melantik Salahuddin sebagai panglima angkatan tentera Syria. Sejak itulah nama Salahuddin menjadi masyhur. Sebaik sahaja diangkat menjadi wazir Mesir, Salahuddin mengambil langkah segera menghapuskan pegawai-pegawai tentera kerajaan Fatimiyyah yang tidak jujur. Untuk menjamin keutuhan kerajaan Mesir, Salahuddin terpaksa memerangi habis-habisan tentera Salib.
Pada pihak orang Kristian Mesir pula menyedari bahaya kenaikan Salahuddin, lalu meminta bantuan dari negara-negara Eropah. Pada waktu itu tentera-tentera Salib dari negara-negara Eropah seperti Perancis, Jerman, England dan Itali telah bergabung tenaga dengan tentera Byzantine untuk menyerang Mesir. Bagi pihak Mesir pimpinan Salahuddin mendapat sokongan padu daripada Nur al-Din di Syria. Sekumpulan armada Byzantine dan tentera laut dari Itali muncul di perairan Damietta. Salahuddin meminta bantuan daripada Nur al-Din. Nur al-Din mengirim tentera bantuan pimpinan bapa Salahuddin. Dalam peperangan ini tentera Salib pimpinan Amaury terpaksa menarik diri dan membuat perjanjian damai dengan membayar wang ufti kepada Salahuddin. Pada 566 H/1171 M peperangan bermula semula. Pada tahun inilah Salahuddin menawan bandar Hulwan. Pada tahun berikutnya Nur al-Din mengisytiharkan Mesir sebagai wilayah pemerintahan Abbasiyah. Tidak lama kemudian, Khalifah al-Adid meninggal du-nia. Dengan itu maka berakhirlah pemerintahan Fatimiyyah di Mesir. Sebaik sahaja tentera Salib menarik diri dari Damietta (Dimyat), Salahuddin membuat persiapan untuk menyerang Palestin. Pada 1172 M beiiau menyerang pelabuhan Aylan di pantai Laut Merah sebagai merintis jalan ke Palestin. Setelah itu Nur al-Din meminta bantuan daripada Salahuddin untuk menyerang kubu pertahanan tentera Salib di Kerak dan Shawbak yang terletak di timur Jordan, tetapi permintaan ini tidak dapat dipenuhi oleh Salahuddin kerana beiiau tepaksa pulang bagi memadamkan api pemberontakan di Mesir. Apabila Nur al-Din meninggal dunia pada akhir tahun 569 H/1174 M tempatnya diganti oleh anaknya Ismail Malik al-Salih. Oleh sebab usianya masih kecil (11 tahun) kekuasaan dipegang oleh penasihat-penasihatnya. Mereka ini kurang yakin terhadap Salahuddin lalu mencari jalan untuk mendapatkan pertolongan daripada tentera Salib[ibid hal.227]. Akan tetapi Salahuddin cepat sedar lalu menyerang Syria dan berjaya menawan Hims.
Pada akhir tahun 1172 M Aleppo pula menyerah kalah. Oleh itu Ismail terpaksa menandatangani perjanjian damai -dengan Salahuddin dan berjanji tidak akan memusuhi negeri Mesir lagi. Ini bermakna bahawa ancaman dari Syria tidak wujud lagi. Berikutan daripada peristiwa inilah Salahuddin diberi gelaran 'Sultan' oleh Khalifah Abbasiyah di Baghdad. Bagi memperkuatkan kedudukan pemerintahan Mesir, Salahuddin terpaksa pula menguasai pintu masuk di pantai selatan Laut Merah. Pada 1173 M beiiau menghantar saudaranya Turanshah ke sana. Pada waktu itu terdapat beberapa buah kerajaan kecil: kerajaan Hamdan di San'a', dan Najjah di Zabid. Akan tetapi kerajaan-kerajaan ini telah dapat dikalahkan dengan mudahnya oleh Turanshah. Pada 569 H/1174 M Salahuddin telah menghadapi serangan tentera Norman dari Sicily di perairan Iskandariah. Setelah tiga hari bertempur akhirnya tentera Norman terpaksa berundur pulang. Dalam pada itu Raja Amaury di Baitul Maqdis meninggal dunia dan tempatnya diganti oleh Baldwin IV. Dengan itu kedudukan Salahuddin menjadi semakin kukuh dan meyakinkan. Bagi memperkukuhkan kedudukan tentera Islam Salahuddin menyeru negara-negara Islam supaya bersatu di bawah suatu pemerintahan. Walaupun seruan ini tidak dipersetujui oleh setengah-setengah pihak termasuk pemimpin Syria, tetapi azam dan cita-cita suci Salahuddin itu terkabul.
Pada bulan Zulkaedah 57(3 H/Mei 1175 M, Khalifah Abbasiyah mengisytiharkan Salahuddin sebagai pemimpin (Sultan di Mesir), Nubiah, Yaman, Magribi, Palestin, dan kawasan tengah Syria. Salahuddin menggelarkan dirinya Sultan al-Islam wa al-Muslimin. Pada tahun ini jugalah beliau membina sebuah kota pertahanan di Kaherah. Pada bulan Jamadilawal 575 H/November 1177 M beliau menyerang Palestin. Rajanya bernama Baldwin IV cuba menyekat serangan itu, tetapi segera ditewaskan oleh tentera Salahuddin. Pada bulan Muharam 576 H/Jun 1179 M Baldwin IV tewas sekali lagi di Marj Ayun dan ramai daripada pemimpin dan pembesarnya ditawan. Pada tahun berikutnya suaru perjanjian damai diadakan antara kedua-dua pihak selama dua tahun. Pada tahun 577 H/1181 M Ismail al-Malik al-Salih yang memerintah Halab meninggal dunia. Pada bulan Safar 579 H/Jun 1183 M keseluruhan negeri Syria termasuk Halab diletakkan di bawah kekuasaan Salahuddin. Peperangan antara tentera Islam dengan tentera Salib terus berlaku. Pemerintahan Baitul Maqdis pada ketika itu di bawah Guy De Lusignan yang telah menggantikan Baldwin IV. Perjanjian damai yang ditandatangani antara orang Islam dengan orang Kristian selama dua tahun itu sering dicabuli akibat tindakan Raynald of Chatillon, yang memerintah Kerak yang terletak di timur Laut Mati, sering menyekat perjalanan perniagaan antara Damsyik dengan Hijaz dan antara Hijaz dengan Mesir. Begitu juga beliau mengganggu keselamatan orang-orang haji yang hendak pergi ke Hijaz. Hal ini sudah tentu tidak boleh dibiarkan oleh Salahuddin. Beliau telah menyediakan bala tenteranya dari Mesir yang dibantu oleh tentera Syria yang berhimpun di Harim. Kedua-dua pasukan tentera ini telah disatukan dekat Tasik Gennesareth (Galilee).
Pada pihak raja Kristian di Baitul Maqdis juga menghimpunkan tenteranya. Akhirnya mereka bertempur di suatu tempat bernama Hittin, dan tentera Islam mencapai kemenangan yang besar. Dalam pertempuran di Hittin Ini Raja Baitul Maqdis telah ditawan. Akibat daripada peristiwa ini juga banyak kubu pertahanan tentera Salib dapat ditawan. Selain Baitul Maqdis, Palestin keseluruhannya jatuh kepada tangan orang-orang Islam.
Selain itu Beberapa buah bandar lagi seperti Ladhiqiyah, Jabalah, Sahyun, Saimin dan Burziyah jatuh kepada tangan orang Islam. Setelah itu diikuti dengan penawanan ke atas Safed, Kauhab, Karak dan Shawbak.
Setelah kejatuhan Baitul Maqdis, pihak negara-negara Eropah mengisytiharkan Perang Salib yang baru. Tokoh-tokoh tentera Salib di Eropah telah berhimpun termasuklah Frederick I Philip (dari Perancis) dan Richard the Lion Hearted (dari England). Mereka datang dengan lambang-lambang salib untuk mengambii semula Baitul Maqdis. Mereka mendarat di Pelabuhan Tyre di bawah pimpinan Frederick I. Tentera Islam pimpinan Salahuddin sedang berkubu di Acre pada 14 Rejab 585 H/28 Ogos 1189 M. Tentera Salib mengepung bandar Acre, tetapi segera ditewaskan oleh tentera Salahuddin.
Raja Guy De Lusignap bersama Frederick I dan Richard the Lion Hearted hanya dapat menyaksikan kehandalan tentera Salahuddin tanpa dapat membuat apa-apa. Kelebihan tentera Islam ketika itu ialah adanya perpaduan di kalangan orang-orang Islam di bawah pimpinan Salahuddin serta keimanan dan keyakinan yang teguh di kalangan tentera Islam ketika menentang orang-orang kafir. Sementara tentera-tentera Salib telah berpecah sesama sendiri dan masing-masing tamak akan kuasa.
Pada tahun 1191 M tentera Salib datang menyerang semula di Peringkat Ketiga dengan tentera dan semangat yang baru dan telah melakukan pengepungan ke atas Pelabuhan Tyre. Pada 12 Julai 1192 M sebahagian tentera Islam telah dapat ditawan di Acre (Akka). Salahuddin merayu supaya orang-orang tawanan itu dibebaskan, tetapi pihak tentera Salib meminta bayaran yang sangat tinggi bagi membebaskan orang-orang tawanan itu. Salahuddin enggan membayarnya. Justeru itu berlaku pembunuhan secara kejam ke atas orang tahanan oleh tentera Salib. Sejak peristiwa itu kedua-dua pihak berusaha mengadakan perjanjian damai. Al-Malik al-Adil, saudara Salahuddin mewakili orang-orang Islam untuk mengadakan perjanjian damai. Pada 2 November 1192 M, perjanjian damai antara Saiahuddin dengan Richard the Lion, Hearted diadakan di Ramalah. Pihak orang Islam mengekalkan kekuasaannya di Palestin termasuk Baitul Maqctis dan membenarkan orang-orang Kristian menziarahi tanah suci itu. Hanya beberapa bulan selepas itu, iaitu pada bulan Safar 589 H/Februari 1193 M Salahuddin jatuh sakit dan meninggal dunia di Damsyik ketika usianya 55 tahun.
Kematian Salahuddin telah menjadi kenangan abadi kepada umat Islam setelah beliau berjaya manyingkirkan kuasa orang Kristian dari Baitul Maqdis. Beliau menjadi terkenal menerusi Perang Salib bukan sahaja di wilayah timur tetapi juga wilayah barat. Kedudukan beliau yang istimewa dalam sejarah dapat menyamai ketinggian dan kemasyhuran Khalifah Harun al-Rasyid dan Baybars Mamluk. Mereka ini ialah lambang kejayaan dan ketinggian umat Islam dalam sejarah. Memang tiada amir atau sultan dalam sejarah Islam yang menghabiskan hidupnya dengan membuat kebajikan terhadap agama, bangsa dan negara seperti yang dilakukan oleh Salahuddin. Semasa beliau hidup seluruh keluarganya bersatu padu dan taat setia kepadanya. Kewibawaan Salahuddin dan kepintarannya serta kejujuran dan keadilannya amatlah terserlah. Beliau berpeluang mendapatkan kemewahan hidup dan kekayaan tetapi segala peluang itu tidak diambilnya malah digunakannya untuk kepentingan agama dan rakyat. Beliau sangat memusuhi gerakan tentera Salib tetapi tidak pula bermusuhan secara individu terhadap pemimpin-pemimpin mereka. Beliau sentiasa bersedia berundingdan berdamai dengan mereka asalkan mereka benar-benar jujur dan ikhlas.
Oleh sebab itu beliau dianggap sebagai pemimpin agung bukan sahaja oleh orang-orang Islam tetapi juga orang bukan Islam terutama di Eropah. Sikap adil dan saksama beliau terhadap musuh yang ditawan telah diakui oleh semua pihak.
Beliau ialah penaung para cendekiawan dan telah membina semula kota Baitul Maqdis. Sebagai penaung para cendekiawan dan para ilmuan, Salahuddin mendapat tempat yang istimewa di kalangan ahli-ahli geografi dan sarjana-sarjana moden. Antara para sarjana yang muncul pada zamannya ialah Muhammad al-Katib al-Isfahani. Al-Isfahani ialah bekas setiausaha politik kepada Nur al-Din di Damsyik.
Setelah itu beliau menjadi setiausaha politik kepada Saiahuddin. Setiap ekspedisi yang dilakukan oleh Salahuddin disertai oleh al-Isfahani termasuk ekspedisi penaklukan ke atas Baitul Maqdis. Tokoh yang kedua ialah Baha al-Din bin Shaddad, iaitu hakim dan kadi tentera Saiahuddin di Baitul Maqdis. Begitu juga al-Qadi al-Adil, sebagai pegawai dengan tugas-tugas khas di Askalan, ialah seorang tokoh yang menyediakan rekod-rekod rasmi pada zaman Salahuddin tetapi malangnya banyak rekod yang disimpan itu tidak dapat ditemui. Berkenaan dengan sosio-budaya orang Islam pada zaman Salahuddin telah direkodkan oleh Usamah bin Munqidh.
Salahuddin ialah penganut mazhab Sunni dan menjadi penaung ahli-ahli teologi Sunni. Namun begitu, beliau tidak menzalimi penganut-penganut Syiah di Mesir dan tidak menganggap mereka sebagai kafir atau terkeluar daripada ajaran Islam.
Menurut rekodnya hanya berlaku sekali sahaja (1191 M) apabila dia telah menghukum seorang Parsi yang datang dari Asia Kecil untuk menyebarkan ajaran Gnosticism di Halab. Konsep Gnosticism ini membawa ajaran Batiniyah yang dipengaruhi oleh ajaran Neo-Platonisme dan Neo-Pythagoreanisme dan juga ajaran agama Kristian.
Salahuddin ialah seorang yang aktif dalam pembinaan kota Baitul Maqdis dan Kaherah. Di Baitul Maqdis beliau bertanggungjawab membina semula Masjid al-Aqsa. Pada zaman tentera Salib berkuasa, Masjid al-Aqsa dijadikan istana raja. Di Kaherah beliau telah membina sebuah madrasah berhampiran dengan makam Imam Shafi'i. Beliau turut membina kubu pertahanan di Kaherah. Beliau jugalah yang mencantumkan bandar Kaherah dengan Fustat pada tahun 1179 M.

Selepas Salahuddin Al-Ayyub

Sebelum meninggal dunia Salahuddin telah membahagi-bahagikan wilayah kekuasaan kerajaannya yangdipanggil kerajaan Ayyubiyah kepada kaum keluarganya. Anak sulungnya al-Malik al-Afdal, sebagai ketua keluarga diberi kuasa ke atas Damsyik dan selatan Syria; sementara anaknya yang kedua iaitu al-Malik al-Aziz memerintah Aleppo dan utara Syria; bapa saudara mereka memerintah Mesopotamia. Hanya selepas setahun Salahuddin meninggal dunia, kaum keluarganya telah berpecah. Salah seorang daripada mereka yang memerintah Beirut cuba mengganggu dan menyekat kaum pedagang Kristian dan merompak harta benda mereka. Pihak Kristian telah mengadu hal ini kepada al-Malik al-Adil dan al-Malik al-Aziz, tetapi aduan ini tidak dipedulikan. Justeru itu, pihak Kristian meminta bantuan tentera dari Eropah. Pada tahun 1197 M pasukan tentera dari Jerman datang menyerang bumi Islam dan membunuh ramai orang Islam. Al-Malik al-Adil tidak sabar melihat tindakan kejam tentera Salib itu, lalu meminta bantuan daripada kesemua tentera Islam di bawah pemerintahan kerajaan Ayyubiyah. Suatu pertempuran sengit telah berlaku berhampiran dengan Ghazzah, tetapi kemenangan berpihak kepada tentera Islam. Setelah itu, pada tahun yang sama, tentera Salib tewas lagi di Yafa. Pada bulan Jun 1189 M suatu perjanjian damai selama tiga tahun antara orang Islam dengan orang Kristian ditandatangani. Pada tahun 1200 M al-Malik al-Adil telah berjaya menyatukan seluruh wilayah Ayyubiyah di bawah pemerintahannya termasuk Aleppo dan Yaman. Dalam pada itu beliau membahagi-bahagikan kuasa pemerintahan kepada anak-anaknya. Di Mesir kuasanya dibahagikan kepada anaknya ai-Kamil; Damsyik kepada Mu'azzam; sementara Mesopotamia kepada Awhad, Fa'z dan Ashraf sebagai wakil-wakilnya.
Walaupun dikatakan kaum keluarganya berpecah dan berlaku huru-hara dalam negeri, tetapi kerajaan Ayyubiyah telah berjaya memelihara kekuasaannya dan menangkis serangan-serangan tentera Salib. Dalam tempoh beberapa tahun tentera Salib kehilangan arah, dan tujuan peperangan bagi mendapatkan semula tanah suci Baitul Maqdis hampir dilupakan hinggalah menjelang tahun 1217 M telah muncul Raja Andrew dari Hungary.

Beliau telah melancarkan serangan ke atas Mesir. Pada waktu itu al-Malik al-Adil baru sahaja meninggal dunia sewaktu tentera Salib menyerang Damietta. Tempat beliau diganti oleh anaknya, al-Kamil. Dengan angkatan tenteranya yang kuat al-Kamil telah berjaya menyingkir tentera Salib dari Damietta. Pada tahun 1228 M Frederick II telah melancarkan serangan ke atas Baitul Maqdis. Al-Malik al-Kamil cuba berdamai dengannya bagi menyelesaikan masalah beliau dengan saudaranya Mu`azzam yang memerintah Damsyik. Sebaik sahaja Frederik II, tiba di Palestin Mu`azzam dikatakan telah meninggal dunia dan tempatnya diambil alih oleh salah seorang saudaranya yang memerintah di Mesopotamia. Perbincangan antara al-Malik al-Kamil dengan Frederick II terus diadakan. Dalam perundingan ini kedua-dua pihak bersetuju bahawa al-Malik al-Kamil terus memerintah Syria, tetapi Baitul Maqdis bersama Bethlehem, Nazareth dan kawasan-kawasan menuju ke Jaffa dan Saida (Sidon) diserahkan kepada tentera Salib.
Pada 18 Mac 1229 M Frederick II dengan rasminya dimahkotakan sebagai raja di tanah suci Baitul Maqdis.Al-Malik al-Kamil telah menggunakan peluang perjanjian damai itu untuk memperluaskan kuasanya ke sebelah utara di kawasan wilayah Seljuq. Hal ini telah menimbulkan perasaan iri hati oleh saudaranya Ashraf yang memerintah Damsyik. Akan tetapi al-Kamil terselamat apabila Ashraf meninggal dunia sebelum apa-apa terjadi. Tidak lama selepas itu (1238 M) al-Kamil pula meninggal dunia. Hanya dua tahun selepas itu pula anaknya al-Adil yang memerintah Mesir diancam oleh saudaranya al-Salih. Al-Salih dengan bantuan tentera Turki dari Khwarizm yang telah berjaya membebaskan diri daripada serangan Mongol telah berjaya menawan semula Baitul Maqdis daripada tangan tentera Kristian pada tahun 1244 M. Sebelum itu (1239 M) Baitul Maqdis ditawan oleh Daud Amir Kerak buat sementara waktu apabila berlaku perjanjian damai dengan Frederick. Dalam pada itu kekuasaan al-Salih ke atas Damsyik terlepas kepada tangan bapa saudaranya, Ismail. Setelah kedudukan al-Salih di Baitul Maqclis menjadi kukuh, wilayah Damsyik pula jatuh kepada tangannya (1245 M). Dengan itu hampir seluruh pemerintahan Ayyubiyah diperintah oleh al-Salih. Ini bermakna bahawa pemerintahan Ayyubiyah telah bersatu semula, di bawah pemerintahan al-Salih yang digelar Najm al-Din.

Pada masa pemerintahan al-Salih, telah berlaku beberapa siri peperangan dan perebutan kuasa di kalangan kaum keluarganya pada satu pihak dan dengan tentera Salib dan tentera Turki Khwarizm pada pihak yang lain. Pihak Turki sedia memihak kepada sesiapa sahaja di kalangan keluarga al-Salih yang telah menawarkan keuntungan yang lebih besar kepada mereka. Pada tahun 1248 M setelah sekian lama berada di Damsyik dalam kempen menentang Yusuf II yang memerintah Aleppo, al-Salih diberitahu tentang serangan tentera Salib keatas Mesir. St. Louis IX raja Perancis telah memulakan serangan ke atas Damietta (Dimyat).
Oleh sebab pada ketika itu al-Salih ditimpa sakit menyebabkan barisan tenteranya menjadi kucar-kacir. Akibat daripada itu Damietta jatuh kepada tangan tentera Salib. Damietta atau Dimyat terletak di utara negeri Mesir di tebing kiri Sungai Nil. la merupakan suatu kawasan yang strategik bagi negeri Mesir dan telah memainkan peranan penting dalam siri peperangan menentang tentera Salib; dan ia juga merupakan pintu masuk ke kota Kaherah. Al-Salih meninggal dunia pada 23 November 1249 M dan tampuk pemerintahan Ayyubiyah dikendalikan buat sementara waktu oleh isterinya, Shajarah al-Durr bagi menanti ketibaan anaknya al-Malik al-Mu`azzam Turanshah dari Mesopotamia. Apabila Turanshah tiba dan berkuasa di Mesir beliau telah membawa tenteranya berjihad menentang St. Louis IX di Damietta. Dalam peperangan ini beliau telah berjaya merampas bandar itu dan seterusnya menyekat kemaraan tentera Salib ke kota Kaherah dan seterusnya berjaya rnemusnahkan kapai-kapal musuh dan St. Louis IX sendiri ditawan pada bulan April 1250 M. Setelah kira-kira sebulan mereka dibebaskan. Suatu perjanjian telah dibuat dan St. Louis IX dipaksa membayar wang ganti rugi sebanyak 800 000 dinar dan menyerahkan Damietta kepada orang Islam. Perjanjian damai ini diadakan selama 10 tahun. Dalam tempoh tersebut tentera Salib tidak boleh menyerang orang Islam.

Angkatan tentera Islam pada ketika itu dikendalikan oleh Baybars daripada keturunan hamba Qipcaq yang telah dibeli oleh Turanshah dari Mesopotamia. Beliau juga dikatakan bertanggungjawab di atas pembunuhan al-Malik al-Salih. Sikap Turanshah memihak Baybars telah menimbuikan kebencian dan kemarahan setengah-setengah pihak. Kesempatan ini telah digunakan oleh musuh-musuhnya. Pada tahun 648 H/1250 M Turanshah, yang dikatakan juga seorang pemboros, telah dibunuh. Selepas Turanshah dibunuh maka kerajaan Ayyubiyah pun jatuhlah dan naik pula kerajaan Mamluk. Shajarah al-Durr, janda Sultan al-Malik al-Salih telah berkuasa dan beliau telah berkahwin dengan salah seorang panglima berketurunan hamba bernama Izz al-Din Aibak yang berpangkat Atabeg. Kuasa dan pengaruh Aibak adalah di tangan Shajarah al-Durr. Keadaan ini sudah tentu menyulitkan Aibak yang menyebabkan beliau merancang membunuh Shajarah al-Durr pada tahun 1257 M. Akan tetapi sebelum rancangan ini dilaksanakan Aibak lebih dahulu yang dibunuh. Shajarah-al-Durr dikatakan tidak mendapat sokongan daripada golongan Mamluk dan sekaligus dituduh membunuh Aibak. Oleh sebab itu beliau kecewa lalu membunuh diri atau mengikut pendapat lain beliau dibunuh oleh musuh-musuhnya.

Dengan itu maka naiklah Nur al-Din Ali al-Mansur, putera Aibak. Setelah itu Baybars al-Zahir dilantik sebagai Sultan Mamluk. Baybars yang telah lama me-libatkan diri dalam kegiatan ketenteraan menentang tentera Salib telah meneruskan usaha jihadnya menentang musuh Islam itu. Pada tahun 1268 M beliau telah berjaya menawan bandar Antakiyah daripada tangan orang Kristian. Dengan kejatuhan bandar penting Antakiyah ini maka tidak ada lagi harapan bagi tentera Salib untuk memerangi sebarang wilayah di Syria dan Mesir. Sejak itu mereka menumpukan ke kawasan Tunisia. Pada tahun 1270 M tentera St. Louis IX telah mendarat di Tunisia.
Serangan St. Louis IX ini merupakan serangan tentera Salib kali kelapan. Serangan ini hanya bermatlamat untuk memusnahkan umat Islam dan bukan kerana tujuan asal untuk membebaskan Baitul Maqdis. Akan tetapi serangan ini telah dapat dipatahkan oleh tentera Sultan Tunisia, Muhammad al-Mustansir Billah iaitu Sultan kerajaan Hafsiyah (1249-1277 M).16 Pada tahun itu juga (1270 M) St. Louis mati dibunuh di Tunisia. Setelah itu tumpuan tentera Salib beralih ke Sepanyol.

Kesudahan Perang Salib

Tentera Islam telah mencapai kemenangan dan Baitul Maqdis dapat dikembalikan semula kepada tangan orang Islam. Walau bagaimanapun peperangan ini telah mengakibatkan banyak kemusnahan harta benda dan bangunan serta nyawa wanita dan kanak-kanak yang tidak berdosa. Di samping itu, ramai pula para mujahid Islam yang terkorban dan mati syahid bagi mempertahankan maruah agama dan negara. Ekonomi orang Islam juga turut terjejas akibat peperangan. Namun begitu kesedaran dan penyatuan umat Islam menyebabkan ekonomi mereka kembali pulih dan memperoleh keuntungan yang besar hasil perdagangan dengan negara Eropah Barat pada zaman pemerintahan al-Mamalik. Pihak tentera Salib dari Eropah Barat, walaupun mengalami kekalahan di medan peperangan dan Baitul Maqdis terlucut daripada tangan mereka, tetapi telah memperoleh banyak keuntungan daripada peperangan tersebut, sama ada dari segi agama, politik, ekonomi ataupun sosial. Antara sebab-sebab kekalahan tentera Salib ialah kerana wujudnya persengketaan antara istana dengan gereja atau antara raja dengan pihak paderi (Paus) masing-masing berlumba-lumba mencari kuasa dan-pengaruh yang menyebabkan perpecahan berlaku sesama mereka. Sebab kedua, wujud kelas-kelas dalam masyarakat Eropah seperti golongan saudagar, golongan agama,. golongan pemerintah, golongan hamba dan golongan feudal. Masing-masing Cuba meluaskan kuasa dan pengaruh. Pihak hamba cuba membebaskan diri daripada beienggu tuan-tuan tanah (golongan feudal). Dengan adanya sifat iri hati dan benci-membenci antara satu sama lain ini menyebabkan semangat perjuangan di kalangan tentera Salib menjadi luntur. Sebab ketiga, munculnya tokoh-tokoh pejuang Islam yang tidak tahu penat atau jemu seperti Imad al-Din Zanki dan Salahuddin al-Ayyubi yang telah berjaya menyatukan umat Islam. Sebab keempat, munculnya tentera Mongol yang dianggap oleh tentera Salib sebagai pemusnah tentera Islam. Tetapi tentera Mongol dapat ditewaskan oleh tentera Islam dalam peperangan di Ain Jalut dan seterusnya mereka memeluk agama Islam. Dengan itu, maka kecewalah tentera Salib.

Kesan Perang Salib


Perang Salib telah berlangsung selama kira-kira 200 tahun. Tumpuannya bukan sahaja ke atas Baitul Maqdis atau Syria, tetapi di seluruh negara Islam di timur dan di barat termasuk Iraq, Mesir, Asia Kecil, Tunisia, Maghribi, Andalus dan Sicily. Malah serangan tentera Salib telah sampai di pantai Hijaz, tujuannya untuk mengancam keselamatan tanah suci Makkah dan Madinah. jadi, tidak syak lagi bahawa dengan berlakunya peperangan ini dan berlakunya pertembungan antara orang Islam dengan orang Kristian dalam tempoh yang begitu lama telah meninggalkan kesan yang besar dalam hubungan antara kedua-dua belah pihak.

Maklumat
Tentang Negara Islam

Sebelum berlaku Perang Salib lagi hubungan antara orang Islam dengan orang Kristian di Eropah sudah terjalin, tetapi hubungan mereka pada ketika itu hanya terbatas di kalangan pihak pemerintah. Mereka telah bertukar-tukar hadiah dan pemberian bagi menjalin hubungan diplomatik menerusi perwakilan masing-masing. Atau menerusi kunjungan orang-orang beragama Kristian ke Baitul Maqdis bagi mengerjakan ibadat; mereka tidak dibenarkan bergerak secara bebas di negara-negara Islam. Walaupun terdapat sedikit sebanyak hubungan perdagangan antara Mesir dan Syria dengan negara-negara Eropah Barat sebelum berlaku Perang Salib, tetapi hubungan perdagangan ini amatlah terbatas. Akan tetapi apabila Perang Salib meletus, maka keadaan ini telah berubah. Pada ketika itu beribu-ribu orang Kristian dari Eropah Barat datang dan tinggal di Syria. Dalam pada itu mereka tidak terputus hubungan dengan negara asal mereka. Pada masa ini jugalah aktiviti pelayaran dan perdagangan dilakukan secara meluas di kawasan Laut Mediterranean. Mereka bergerak bebas di kawasan perairan di sebelah timur. Pada masa ini jugalah mereka berpeluang menyaksikan kedudukan masyarakat dan rumah-rumah orang Islam dengan dekat. Setelah itu ilmu dan pengalaman yang diperoleh itu dibawa diceritakan kepada rakan-rakan mereka yang kembali ke Eropah. Dengan cara Ini pengetahuan mereka tentang orang Islam menjadi semakin nyata dan jelas. Pengetahuan ini telah membuka jalan kepada mereka untuk menjajah negara-negara Islam, bermula dari Sepanyol, setelah itu Asia Barat, dan akhirnya ke sebelah timur hingga ke Nusantara.

Perdagangan


Dari segi perdagangan memanglah penting dan menjadi faktor pendorong, selain faktor agama, kepada negara-negara Eropah Barat, terutama Itali, untuk melancarkan Perang Salib. Akibat daripada peperangan ini telah memberikan keuntungan yang besar kepada mereka. Para pedagang Eropah telah mengadakan aktiviti perdagangan antara negara-negara Islam di timur dengan negara Eropah di barat. Mereka telah mendirikan pusat-pusat perdagangan tetap di beberapa kawasan seperti Acre (Akka), Saida (Sidon), Ladhikiyah, dan lain-lain. Dari pusat-pusat perdagangan ini mereka mengeksport barangan dari timur dan dibawa ke Eropah. Barangan tersebut seperti kain tenunan daripada kapas, kain sutera, pinggan mangkuk, batu-batu permata dan bijana-bijana yang diimport dari India dan Sri Lanka; barangan seperti gading, permaidani, ubat-ubatan, rempah, bau-bauan diimport dari Asia Barat. Kesemua barangan ini sangat diperlukan oleh masyarakat Eropah pada ketika itu dan barangan tersebut hanya diperolehi dari negara-negara di timur. Oleh sebab aktiviti perdagangan di kawasan pantai Syria pada abad ke-12 M dikuasai oleh orang Eropah, maka barangan dari Asia Barat dapat dibawa dengan banyaknya ke Eropah. Barang-barang tersebut dibawa melalui pelabuhan Damsyik, setelah itu dibawa ke pelabuhan-pelabuhan di selatan Syria dan dari sana terus dibawa ke Eropah. Barang-barang perdagangan dari timur seperti India, Sri Lanka dan Nusantara dibawa menerusi pelabuhan-pelabuhan di Laut Merah, dari Sana dibawa ke Dimyat dan Iskandariah dan setelah itu ke Eropah. Pada mulanya aktiviti perdagangan banyak tertumpu ke kawasan Syria oleh sebab penguasaan tentera Salib di situ. Tetapi menjelang abad ke 13 M, oleh sebab serangan tentera Mongol ke atas wilayah itu menyebabkan aktiviti perdagangan beralih ke kawasan Laut Merah, iaitu di Dimyat dan Iskandariah di Mesir. Pemerintahan Mamluk Mesir sangat mengalu-alukan penyertaan para pedagang luar kerana ia boleh memberikan keuntungan yang besar kepada kerajaan Mesir. Dengan terjalinnya hubungan perdagangan dengan negara-negara Eropah ini menyebabkan kerajaan Mamluk menjadi makmur dan kaya raya. Di sepanjang pemerintahannya antara abad ke 13-15 M banyak pembangunan telah berlaku di kota-kota besar seperti Kaherah dan Iskandariah dengan menggunakan perbelanjaan yang besar hasil yang diperoleh daripada aktiviti perdagangan. Politik Perang Salib juga telah membawa kesan yang positif sama ada secara langsung atau tidak langsung terhadap negara-negara Islam, terutama dalam bidang politik. Di peringkat permulaan Perang Salib, negara-negara Islam di Syria dan Asia Kecil tidak bersatu; pada waktu itu terdapat kerajaan-kerajaan kecil yang diperintah oleh Atabeg. Keadaan ini berlaku sewaktu pemerintahan Abbasiyah di Baghdad mengalami zaman keruntuhannya. Pada akhir abad ke-11 M kerajaan Fatimiyyah di Mesir juga sedang mengalami keruntuhan. Pada waktu itulah tentera Salib datang menyerang dan berjaya menawan Baitul Maqdis. Mereka seterusnya mendirikan wilayah-wilayah kecil di sekitar Syria dan utara Iraq bagi menggantikan pemerintahan Islam. Kejayaan mereka disebabkan perpecahan yang berlaku antara negara-negara Islam iaitu Mesir, Iraq dan Syria. Pada abad berikutnya masyarakat Islam benar-benar lemah akibat perpecahan dan memerlukan seorang pemimpin yang dapat menyatukan semula umat Islam bagi menghadapi serangan tentera Salib. Maruah umat Islam dapat dikembaiikan dengan kemunculan tokoh-tokoh seperti Imad al-Din Zanki, Nur al-Din Mahmud dan setelah itu Salahuddin al-Ayyubi. Salahuddin bukah sahaja dapat mendirikan sebuah kerajaan baru Islam yang kuat di Mesir, iaitu kerajaan Ayyubiyah, tetapi juga berjaya merampas semula Bairul Maqdis daripada tangan tentera Kristian berikutan kemenangan tenteranya di Hittin. Akan tetapi selepas kematian beliau, keadaan umat Islam menjadi lemah semula disebabkan perbalahan yang berlaku di kalangan kaum keluarga Salahuddin. Di samping itu, muncul pula tentera Mongol yang telah memusnahkan kota-kota Islam. Akan tetapi dengan kemunculan kerajaan Mamluk (Mamalik)di Mesir telah menyelamatkan umat Islam daripada diancam tentera Mongol selepas memenangi dalam perang di Ain Jalut. Pada masa yang sama kerajaan Mamluk berjaya menyingkir tentera Salib dari bumi orang Islam. Ini bererti dengan adanya cabaran tentera Salib menyebabkan umat Islam cepat sedar dan segera bersatu. Kesan politik yang positif daripada Perang Salib juga dapat dilihat dari sudut melemahkan kerajaan Byzantine. Kerajaan Byzantine merupakan benteng pertahanan yang kukuh bagi tentera Kristian sejak berabad-abad lamanya. Gerakan tentera Salib sendiri sering bersandarkan bantuan dan sokongan kerajaan Byzantine ketika menentang kerajaan Seljuq. Akan tetapi akhirnya kerajaan Byzantine sedar bahawa gerakan tentera Salib adalah lebih berbahaya daripada kerajaan Seljuq. Oleh sebab itu berlaku pertentangan sesama mereka khususnya perebutan kuasa ke atas wilayah-wilayah di Syria yang ditakluki oleh tentera Salib khususnya ke atas wilayah Antakiyah. Perbalahan ini sudah tentu melemahkan kekuatan dan semangat kerajaan Byzantine yang pada ketika itu sangat-sangat diperlukan oleh tentera Salib bagi menentang tentera Islam. Pada tahun 1204 M tentera Salib telah menyerang Constantinople dan sekaligus melenyapkan kerajaan Byzantine dan telah digantikan dengan sebuah kerajaan feudal selama setengah abad. Walaupun kerajaan Byzantine telah dapat dihidupkan semula pada tahun 1261 M tetapi keadaannya terlalu lemah untuk menandingi kekuatan baru Islam di bawah pimpinan kerajaan Turki Uthmaniyah. Kerajaan Byzantine berakhir pada abad ke-15 M. Kesan Tamadun di Barat Sejarah telah membuktikan bahawa Eropah Barat pada zaman pertengahan hingga abad ke-11 M masih dalam kemunduran. Pada masa yang sama orang-orang Islam di timur dan Sepanyol hidup dalam keadaan makmur dan ber-tamadun. Dengan tercetusnya Perang Salib menyebabkan keadaan di Eropah Barat berubah dan menjadi lebih makmur dan maju. Antara sebab-sebab berlakunya kesedaran dan kemakmuran di Eropah Barat pada abad ke-12 adalah kerana tercetusnya Perang Salib.


Perkembangan Ilmu Pengetahuan


Dalam tempoh Perang Salib selama lebih 200 tahun itu orang Eropah telah berpeluang menimba ilmu pengetahuan daripada orang Islam. Sepertimana biasa perkembangan ilmu pengetahuan memerlukan keadaan dan suasana tenang dan aman. Oleh sebab keadaan di Syria dan Mesir dalam tempoh Perang Salib dari abad ke-11 M hingga ke-13 M sentiasa dalam keadaan peperangan maka tidaklah berlaku perkembangan ilmu pengetahuan secara meluas di situ. Akan tetapi keadaannya berbeza di Sepanyol dan Sicily. Ketika Syria dan Mesir diserang oleh tentera Salib, di Sepanyol (Andalus) dan Sicily berlaku kegiatan ilmiah seperti penulisan dan terjemahan. Namun begitu, masih terdapat juga hubungan intelektual antara orang Kristian dengan Islam di negeri Syria khususnya yang bersangkutan hal-ehwal peperangan seperti seni peperangan, pembinaan kubu pertahanan orang Islam dan sebagainya telah ditiru oleh orang-orang Eropah. Mereka telah belajar cara bertahan, cara menggunakan senjata manjanik, menggunakan perisai dan cara berkomunikasi menerusi burung merpati. Mereka juga belajar cara membina kubu pertahanan. Sebagai contoh, kubu pertahanan Chateau Gaittard dan kubu pertahanan Norwich yang dibina di Eropah Barat pada abad ke-12 M menyamai kubu pertahanan orang Islam di Syria.
Di samping itu, mereka turut.terpengaruh dengan cara hidup orang Islam seperti jenis makanan. Beberapa jenis tumbuhan dan tanaman yang terdapat di kawasan Laut Mediterranean seperti padi, limau, tembikai, bawang putih dan tebu telah dibawa dan ditanam di Eropah. Begitu juga barang-barang perubatan seperti akar kayu, rempah, gam yang diimport dari negeri-negeri timur dibawa ke Barat. Mereka tertarik juga dengan kolam-kolam air yang dibina di Syria. Akhirnya mereka membawa pulang idea pembinaan kolam renang dan cara-cara menggunakannya.


Kesan Sosial dan Politik


Perang Salib juga telah mengubah masyarakat Eropah daripada dikongkong oleh gereja kepada kelahiran golongan feudal dan saudagar. Golongan feudal berusaha meluaskan kawasan tanah dan wilayah kekuasaan mereka. Golongan saudagar pula berlumba-lumba mencari barang-barang perdagangan dan pasaran serta membuat berbagai-bagai urusan dan perjanjian perdagangan dengan negara-negara luar termasuk negara-negara Islam. Kedua-dua golongan di atas sentiasa mencari peluang dan kepentingan diri mereka sendiri. Hal ini sudah tentu boleh melemahkan tentera Salib. Pada waktu itu juga pengaruh gereja mula merosot. Institusi gereja dan ajaran agama Kristian sering dicabar. Sebelum Perang Salib berlaku, masyarakat Eropah Barat telah dikongkong oleh golongan feudal yang maha tuan-tuan tanah telah berkuasa dan bermaharajalela ke atas kaum tani. Mereka dipaksa mengerjakan tanah pertanian untuk kepentingan tuan-tuan tanah yang terdiri daripada kaum pemerintah dan bangsawan. Akan tetapi setelah berlakunya Perang Salib menyebabkan sistem feudalisme itu tergugat kerana setiap rakyat Eropah tidak kira kaya atau miskin terpaksa menyertai peperangan. Pihak tuan-tuan tanah tidak berupaya menyekat para petani daripada menyertai peperangan demi mempertahankan maruah gereja dan agama Kristian. Oleh itu pemilik-pemilik ladang menghadapi masalah ke-kurangan pekerja. Keadaan ini secara beransur-ansur telah melenyapkan sistem feudalisme di Eropah. Sistem feudalisme juga melibatkan politik dan pentadbiran. Dengan adanya sistem ini secara tidak langiung melemahkan sistem pemerintahan pusat kerana setiap pembesar wilayah yang sekaligus menjadi ketua golongan feudal mempunyai kuasa dan tentera sendiri. Mereka ini bebas menentukan raja yang hendak dipilih. Ertinya raja yang dipilih itu pula boleh dilucutkan bila-bila masa sahaja oleh golongan feudal. Dengan tercetusnya Perang Salib keadaan ini telah bertukar dengan kuasa raja dan kerajaan pusat menjadi lebih berkuasa. Malah golongan feudal dipaksa memberi sumbangan bagi mempertahankan maruah agama dan bangsa. Ramai di kalangan mereka telah tampil ke hadapan untuk rnemberikan sumbangan harta benda, wang dan juga tenaga. Jika sebelum ini tentangan mereka ditujukan pada raja, tetapi dalam Perang Salib tentangan itu dihalakan pada orang Islam. Malah ada di kalangan mereka terpaksa berhutang dan bergadai bagi membiayai Perang Salib. Keadaan ini sudah tentu boleh melemahkan pengaruh golongan feudal. Di samping itu, timbul pula persaingan di kalangan raja-raja di Eropah.
Kesan Ekonomi

Selain kesan sosial dan politik terdapat juga kesan ekonomi ke atas masyarakat Eropah akibat Perang Salib. Bagi mengendalikan peperangan ini memerlukan tenaga dan wang yang banyak. Untuk mendapatkan wang tersebut ramai antara mereka terpaksa menjual dan menggadai harta. Peluang ini telah diambil ke-sempatan oleh orang-orang Yahudi untuk membeli harta benda tersebut. Kaum Yahudi merupakan kaum yang paling aktif dalam bidang ekonomi di Eropah. Hasil pembelian harta benda tersebut mereka menjadi kaya-raya. Kesempatan ini juga digunakan oleh mereka bagi menambah kekayaan dengan cara memberi pinjaman dan mengenakan bunga yang tinggi. Justeru itu mereka dibenci oleh puak Kristian, lantas mereka diseksa pada masa Perang Salib. Kesan Perang Salib juga menyebabkan munculnya sistem cukai dalam bentuk barn bagi menggantikan sistem lama yangdiamalkan oleh golongan feudal. Louis VII orang yang mula-mula memperkenalkan sistem cukai baru ini. Tujuannya bagi mengumpulkan wang sebanyak mungkin bagi menanggung beban peperangan dalam serangan tentera Salib Peringkat Kedua. Kadar cukai baru ini ialah satu persepuluh bagi harta benda yang boleh dipindahkan ke atas tokoh-tokoh agama. Dengan nama Perang Salib juga Richard the Lion Hearted mengenakan cukai satu persepuluh ke atas tokoh-tokoh agama. Cukai ini dikenali sebagai Salahuddin Tithe. Jelaslah bahawa Perang Salib telah membawa implikasi ke arah perubahan sistem ekonomi di Eropah. Ini merupakan titik permulaan kepada pembaharuan sistem cukai zaman moden. Kesan Perang Salib dan hubungan antara Barat dan Timur juga telah me-makmurkan beberapa kota atau bandar di Eropah seperti Venice, Barcelona, Marseilles, Narobonne dan lain-lain. Sektor pertanian pula telah beralih ke sektor perdagangan dengan kemunculan tokoh-tokoh perniagaan. Dengan kemajuan yang dicapai oleh pusat-pusat perniagaan di bandar-bandar pantai selatan Eropah telah menjadi ikutan oleh bandar-bandar lain di Eropah. Setiap bandar itu menjadi sebuah unit politik dan ekonomi yang bebas. Kesan Perang Salib ini juga telah membawa kepada perkembangan pembinaan jalan perdagangan, pembinaan jalan raya, pasar membeli-belah serta penggunaan lebih banyak kapal dan pengangkutan laut sama ada bagi tujuan perdagangan atau lainnya. Justeru itu memerlukan lebih banyak syarikat perkapalan bagi mengendalikan pelayaran antara negara-negara Eropah dengan negara-negara di sebelah timur.

Bidang Agama


Golongan Paus merupakan penaja Perang Salib dan mereka telah terlibat dalam peperangan itu dari awal sehingga akhir. Kemunculan Paus bukan sahaja untuk membela agama Kristian tetapi juga bertujuan memperluaskan kuasa gereja dan kepentingan mereka sendiri. Hal ini tidak disenangi oleh pihak istana yang diwakili oleh Maharaja Byzantine. Justeru itu telah menimbulkan perebutan kuasa dan pengaruh antara golongan Paus yang mewakili golongan agama dengan keluarga istana yang mewakili golongan politik dan pemerintah. Atau dengan kata lain, persaingan kuasa antara golongan agama dengan golongan sekular. Pihak gereja telah menggunakan segala pengaruhnya untuk mendapatkan sokongan orang ramai. Bagi menjayakan perang suci ini sudah tentu memerlukan pengorbanan harta benda dan tenaga. Antara cara yang digunakan oleh gereja untuk mendapatkan wang yang banyak adalah dengan mengeluarkan arahan supaya setiap orang memberikan sumbangan. Pada akhir abad ke-12 M pihak gereja telah mencipta suatu undang-undang baru, iaitu sesiapa yang tidak mampu pergi berperang mereka boleh. membayar wang dengan kadar yang telah ditentukan. Sesiapa yang berbuat demikian akan diampunkan dosanya dan taramya samalah seperti orang yang pergi berperang. Bagi tujuan ini pihak gereja telah menyediakan sejenis borang yang dinamakan 'Borang Pengampunan' (Indulgences, Arab: Sukuk al-Ghufran). Borang-borang ini dijual pada orang ramai. Justeru itu pihak gereja berjaya mengumpulkan wang yang banyak.24 Keadaan ini sudah tentu menggugat pengaruh istana. Oleh sebab itulah, maka zaman Perang Salib dikenali sebagai 'Zaman persaingan antara Paus dengan Maharaja'. Walaupun pihak gereja menjadi kaya-raya sejak adanya amalan pengampunan dosa di atas, tetapi dari segi yang lain pula mereka terpaksa membayar cukai sabanyak satu persepuluh yang dikenakan oleh pihak pemerintah, khususnya pemerintah Inggeris dan Perancis sepertimana yang dinyatakan di atas. Sebelum ini mereka dikecualikan daripada sebarang cukai. Pihak gereja telah membantah tindakan kerajaan itu dan mengatakan keengganan mereka untuk menjadikan harta benda gereja sebagai sumber ekonomi negara. Kesan lain daripada peperangan ini adalah pada permulaan abad ke-13 M, pihak gereja telah mengubah sikap dan cara menyebarkan agama Kristian daripada cara berperang kepada cara lemah lembut (diplomasi) dengan menghantar golongan mubaiigh Kristian ke negara-negara Islam. Perubahan ini berlaku di-sebabkan mereka menyedari bahawa langkah awal yang menggunakan kekeras-an dan kekuatan tentera tidak mendatangkan hasil yang diharapkan, malah kerugian nyawa dan harta benda yang banyak yang terpaksa ditanggung oleh mereka di sepanjang Perang Salib. Bagi tujuan ini pada tahun 1219 M pihak gereja Eropah Barat telah menghantar Pope St. Francis of Assisi ke Mesir untuk menghadap Sultan al-Malik al-Kamil bagi tujuan menjelaskan kedudukan ajaran agama Kristian. Setelah itu diikuti oleh beberapa orang lagi paderi ke Mesir dengan harapan supaya rakyat Mesir menerima ajaran Kristian. Louis IX dari Perancis turut menyebarkan agama Krisdan di kalangan tentera Mongol dengan menghantar paderinya bernama William of Rudruquis. Pada tahun 1253 M, Louis IX telah mengarahkan penubuhan sebuah persatuan mubaiigh Kristian. Antara tokoh yang terkenal dalam persatuan ini ialah Raymond Lull dari Sepanyo!. Antara aktiviti persatuan ini ialah mengajar bahasa Arab kepada para mubaiigh Kristian supaya mereka boleh menerangkan agama Kristian kepada orang-orang Arab dan seterusnya dapat membaca kitab-kitab Arab bagi memahami budaya dan pemikiran orang Islam khususnya yang berbangsa Arab. Kegiatan mubaligh Kristian bukan hanya terbatas di negeri Arab tetapi juga di kawasan Afrika dan Asia. Bagi mengendalikan gerakan mubaligh Kristian yang lebih berkesan memerlukan pemahaman tentang banyak bahasa yang digunakan oleh golongan sasaran. Oleh itu pada tahun 1311 M mereka telah mendirikan enam buah institut bahasa untuk mengajar bahasa-bahasa timur di Eropah. Boleh dikatakan kegiatan mubaiigh Kristian ini bermula berikutan kegagalan mereka dalam Perang Salib. Walaupun gerakan ini gagal mempengaruhi orang Islam dan orang Mongol yang kernudiannya memeluk agama Islam, tetapi mereka berjaya menarik ramai penganut agama Buddha dan yang tidak beragama kepada agama Kristian.

Pengetahuan Geografi
Walaupun tentera Salib dari Eropah Barat gagal dalam peperangan dan gagal dalam gerakan mubalighnya, tetapi dari segi maklumat geografi negara-negara Islam yang diperoleh oleh mereka telah membuahkan hasil yang besar. Sebelum berlakunya Perang Salib mereka tidak begitu mengenali keadaan kedudukan geografi negeri-negeri Asia Kecil termasuklah Syria dan Mesir. Akan tetapi dalam tempoh Perang Salib banyak buku tentang geografi telah ditulis dan mendedah-kan kedudukan geografi negeri Syria, Mesir dan Iraq yang menjadi sasaran utama mereka, serta menunjukkan jalan-jalan yang boleh dilalui antara Baitul Maqdis dengan negeri-negeri Eropah Barat. Apabila sasaran tentera Salib menjadi semakin luas maka lebih banyak pula negeri yang diketahui mereka bukan sahaja dari segi lokasi tetapi juga bentuk muka bumi, gunung-ganang, sungai, cuaca, pemakanan dan sebagainya. Apabila kegiatan ekonomi clan perdagangan berubah dan bertambah luas di kawasan Laut Mediterranean dalam tempoh Perang Salib maka kajian tentang keadaan Laut Mediterranean itu pula dibuat serta peta tentangnya dilukis dengan terperinci bagi memudahkan urusan pelayaran. Hal ini dilaksanakan pada akhir abad ke-13 M. Daripada kegiatan mubaiigh Kristian yang bermula pada abad ke-13 M telah membuka mata orang Eropah untuk datang ke negeri-negeri sebelah timur. Misalnya, paderi-paderi dihantar oleh Raja Louis IX kepada kaum dan Raja Mongol telah menyaksikan negeri-negeri yang dikuasai oleh tentera Mongol di Asia Tengah. Berdasarkan maklumat yang diperoleh pada tahun 1271 M, Marco Polo telah memulakan pelayarannya ke benua Asia rrvelalui Mawsil, Baghdad dan Khurasan hinggalah ke istana Raja Mongol. Dari sana beliau meneruskan pelayarannya ke negeri-negeri sebelah timur sehingga ke India, Burma dan China. Dalam perjalanan pulang beliau melalui Sumatera, India dan Pars (Parsi) dan sampai di negerinya Venice pada tahun 1295 M. Dalam tempoh pelayarannya beliau telah mencatatkan segala yang disaksikannya dan kemudiannya dibuku-kan. Walaupun Marco Polo dan rakan-rakannya terdiri daripada ahli perniagaan dan bukan ahli agama, tetapi aktiviti perniagaan dan rancangan memperluaskan aktiviti tersebut merupakan salah satu sasaran penting gerakan tentera Salib. Dalam pada itu mereka dapat meneruskan gerakan mubaligh Kristian.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...