Salam ukhuwwah! . Ini adalah sebuah diari kehidupan seorang hamba Allah yang bermusafir di bumi Allah untuk mencari nur dan hidayah-Nya dalam perjalanan menuju mardhatillah. Moga tinta ini memberi manfaat buat diri ini dan diri teman-teman pembaca dalam mencari redha Allah.

Wednesday, July 23, 2008

Pemimpin dulu dan sekarang....


Hari ini sempat ana menjengah ke laman Berita Harian Online yang dah lama rasanya tidak ana lawati. Apabila membaca akhbar berkaitan 14 Mercedez Benz yang dipertahan oleh Ahmad Said untuk kegunaan kerajaan Exco Negerinya, ana terpanggil untuk merespon isu. Berkenaan yang mana lebih jimat antara kereta Perdana atau Mercedez Benz bukan topik utama ana. Tapi isu ini membuatkan ana teringat kisah pimpinan para sahabat dulu. Ana teringat kisah Sa'id bi 'Amir seorang penguasa satu wilayah yang ana lupa namanya. Masa tu, zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab yang terkenal sebagai "Thabib al-Qulub". Nak dikatakan bahawa Sa'id bin 'Amir ni seorang yang zuhud sehinggakan tergolong dalam senarai 'asnaf' yang layak menerima zakat. Apabila senarai itu sampai ke tangan Khalifah 'Umar, terperanjatlah Khalifah kerana baginya seorang penguasa tidak berhak untuk menerima zakat kerana ada insentif untuk penguasa itu sendiri. Namun, orang yang datang kepada Khalifah membenarkan keadaan Sa'id bin 'Amir bahawa dia memang selayaknya menerima zakat. Lalu Khalifah memberikan sejumlah wang sebagai hadiah kepada Sa'id bin 'Amir dengan harapan dia tidak lagi tergolong sebagai orang yang layak menerima zakat. Namun, apabila hadiah itu sampai ke tangan Sa'id, maka menangislah dia kerana bala telah memasuki rumahnya. Lalu disuruh isterinya menghabiskan kesemua wang itu untuk disedekahkan kepada masyarakat.

Itu satu contoh yang berlaku pada zaman dahulu. Jika kita lihat hari ini, pemimpin terlalu menjaga kemewahan dan kesenangan diri sendiri berbanding masyarakat lainnya. Jika hari ini harga minyak meningkat, maka yang menanggung derita adalah rakyat, sedangkan pemimpin kurang terkena dengan tempias atau bahang kenaikan minyak ini kerana mereka punya elaun, punya rumah besar yang semuanya ditanggung kerajaan. Bagaimana pula halnya dengan rakyat sekaliannya??? Ada yang terpaksa melakukan apa sahaja untuk hidup. Berapa ramai pemimpin hari ini punya sifat empati kepada nasib rakyat?

Teringat pesanan Sa'id bin 'Amir kepada Saidina Umar ketika beliau diangkat menjadi khalifah. Lebih kurang katanya begini: "Sesungguhnya kepimpinan itu berada di tengah-tengah lautan fitnah, maka berwaspalah..." Renung-renungkan...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...