Salam ukhuwwah! . Ini adalah sebuah diari kehidupan seorang hamba Allah yang bermusafir di bumi Allah untuk mencari nur dan hidayah-Nya dalam perjalanan menuju mardhatillah. Moga tinta ini memberi manfaat buat diri ini dan diri teman-teman pembaca dalam mencari redha Allah.

Monday, January 25, 2010

Kemangkatan Sultan Johor

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Pertamanya penulis ingin merafakkan takziah buat kerabat di raja Johor atas kemangkatan Sultan Johor, Sultan Iskandar yang sudah hampir tiga dekad memerintah jajahan takluk Johor. Penulis juga turut berduka atas pemergiaan sultan. Sungguhpun tidak pernah ketemu, namun sebagai rakyat Johor pastinya pemergian orang besar dalam negeri dirasai juga. Mungkin berita kegeringan dan kemangkatan sultan agak lambat penulis ketahui. Jam enam petang hari Jumaat lepas, baru penulis tahu bahawa almarhum sultan gering. Lewat jam 11.30 malam baru penulis tahu bahawa Sultan Johor sudah pun mangkat selepas pengumuman yang dibuat oleh Menteri Besar Johor. Penulis mendoakan semoga ruhnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang yang diredhai Allah hendaknya.

Teringat pengalaman saudara Aziz Desa bersama almarhum Sultan Johor yang sempat beliau kongsi bersama sewaktu siaran Nasi Lemak Kopi O di TV9. Diceritakan peribadi almarhum sultan yang sangat teliti dan derwaman, apabila melihat kasut beliau pakai semasa dalam satu majlis melawat pameran, almarhum menegur akan kasutnya yang kotor. Saudara Aziz menjawab kepada sultan bahawa dia tidak punya duit untuk membeli kasut baru. Lalu dihulurkan wang kepada saudara Aziz Desa agar dia dapat membeli kasut yang baru. Hanya perkongsian cerita, semoga segala peribadi yang baik yang ditonjolkan oleh orang lain dapat juga kita contohi.

Al-fatihah...

p/s: Sumber gambar dari Berita Harian

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...