Salam ukhuwwah! . Ini adalah sebuah diari kehidupan seorang hamba Allah yang bermusafir di bumi Allah untuk mencari nur dan hidayah-Nya dalam perjalanan menuju mardhatillah. Moga tinta ini memberi manfaat buat diri ini dan diri teman-teman pembaca dalam mencari redha Allah.

Tuesday, December 30, 2008

Intifada Tahun Baru Bermula

Salam Ma'al Hijrah buat sahabat-sahabat seperjuangan..1429H telah pun melabuhkan tirainya dengan pelbagai coretan cerita dan sejarah yang tersimpan kemas dalam poket ingatan kita. Pastinya segala cerita dan pengalaman lepas yang menarik mahupun perit menjadi pengajaran berharga untuk terus mengemudi pelayaran hidup di dunia yang fana ini dalam erti mencari keredhaan Ilahi.


Bandar Gaza selepas dibedil jet pejuang Israel

Ma'al Hijrah 1430 ini kita digemparkan dengan pencerobohan oleh Israel laknatullah secara zalim ke atas Gaza. Sehingga hari ini ratusan umat Islam yang terkorban, 21% yang terkorban dan cedera parah adalah di kalangan kanak-kanak manakala 14% adalah wanita. sebanyak 14 buah masjid juga musnah dengan serangan yang tidak berperikemanusiaan itu.

Isu berkaitan Palestin ini sudah hampir 60 tahun berlaku sehingga umat Islam yang lainnya seakan-akan lali dengan berita pengeboman dan serangan ini. Apakah kita juga sudah terkena bius tersebut? Apakah tiada rasa marah dengan tindakan Israel ini? Apakah tiada rasa simpati dan kasihan dalam diri kita melihat saudara seagama kita diperlakukan sedemikian?

Pemimpin negara-negara Islam yang punya kuasa, apakah cukup dengan hanya mengecam tindakan Israel tersebut semata-mata menjaga periuk nasi negara sendiri? Hari ini Israel, malah sejak dahulu lagi Israel bertindak zalim dan kejam ke atas umat Islam, dan pemimpin-pemimpin di negara-negara Islam bersidang dan hanya sekadar mengecam tindakan Israel tersebut tanpa ada tindakan yang teguh daripada umat Islam seluruhnya.

Maruah Islam dihinjak-hinjak tanpa rasa belas oleh Israel. Apa perasaan kita? Apa tindakan kita? Ya, kalau ratusan tahun dahulu Salahudin al-Ayubi menyatukan kembali amir-amir negara umat Islam, bersatu menentang tentera Salib dan akhirnya diberi kemenangan oleh Allah, apakah tidak akan berlaku pada masa sekarang?

Renunglah kembali, di mana peranan kita? Gerakan dakwah di Malaysia ini tidak diuji dengan serangan secara terang-terangan, sedang saudara seagama kita di Palestin diseru dengan jihad al-qithal. Janganlah kita sekali-kali terlena dengan kondisi sekarang, tapi tetaplah berazam untuk terus mara menegakkan agama Allah. Dua sahaja pilihan yang perlu ditanam dalam diri kita sama ada gugur sebagai syahid atau hidup dalam kemenangan Islam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...