Salam ukhuwwah! . Ini adalah sebuah diari kehidupan seorang hamba Allah yang bermusafir di bumi Allah untuk mencari nur dan hidayah-Nya dalam perjalanan menuju mardhatillah. Moga tinta ini memberi manfaat buat diri ini dan diri teman-teman pembaca dalam mencari redha Allah.

Sunday, December 21, 2008

Bila Terkena Batang Hidung Sendiri...




Bila penulis menyelak surat khabar di internet semalam dan hari ni, ada satu topik yang membuatkan penulis tergelak. Bukan cerita pasal perkahwinan Mawi dan Ekin, bukan juga pasal status janda Abby, tapi cerita pasal lirik lagu Dr Asri (Mantan Mufti Perlis) yang telah diharamkan oleh RTM.

Semalam, Timbalan Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Adilah Shek Omar, mengesahkan RTM mengharamkan penyiaran lagu Aku Bukan Musuh Harta. Sebabnya kerana lirik lagu itu dikatakan tidak sesuai dan kasar.

"Kita tidak luluskan lagu ini kerana liriknya kasar…"

Lagu itu merupakan satu daripada lapan lagu puisi Dr. Asri yang dimuatkan di dalam album ‘Yang Benar Tetap Benar’ nyanyian Kopratasa dan beberapa penyanyi lain.

Saraf-saraf di otak penulis berputar ligat. Apa sebenarnya lirik lagu tersebut yang dikatakan tidak sesuai dan keras? Penulis terus membaca…

Antara lirik yang penulis dipetik daripada akhbar tersebut…

Ya telah kaya para pendusta,

syarat mereka lupakan Yang Esa,

harta rakyat semua disebat,

harta awam semua dibekam,

hukum syaitan mereka bertuhan..

Jika lirik tersebut menyelewengkan aqidah atau ada unsur-unsur yang tidak sepatutnya penulis bersetuju diharamkan. Penulis masih bingung, apakah kerana liriknya terkena batang hidung orang yang mengharamkan atau menjaga kepentingan orang di sekilingnya? Memang jika dicermati lirik lagu ini bersifat telus sebab penggunaan bahasanya bukanlah berbunga-bunga atau menggunakan kaedah bahasa yang sastera, tapi isinya jelas berkaitan gejala rasuah yang melanda masyarakat kita hari ini. Dalam masa sekarang pun kerajaan memang sedang berusaha ke arah itu seperti yang diuar-uarkan (wallahu ‘alam).

Penulis terus berfikir, apakah yang sedang melanda masyarakat hari ini? Buat penggerak dakwah Islam, teruslah berdakwah moga nur Islam menyinari bumi ini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...