Salam ukhuwwah! . Ini adalah sebuah diari kehidupan seorang hamba Allah yang bermusafir di bumi Allah untuk mencari nur dan hidayah-Nya dalam perjalanan menuju mardhatillah. Moga tinta ini memberi manfaat buat diri ini dan diri teman-teman pembaca dalam mencari redha Allah.

Sunday, August 23, 2009

Ramadhan Terakhir


"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan bagi kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan bagi orang-orang sebelummu, agar kamu bertakwa"

[Al Baqarah:183]

Ramadhan kembali menjengah diari hidup muslim saat ini. Hadir dengan menawarkan ganjaran yang tiada tolok bandingnya kepada umat Islam untuk berlumba-lumba meraih perhatian dan kasih sayang Allah. Semalam sudah pun bermula ibadah sunat tarawih, yang pastinya hanya ketemu dalam bulan yang mulia ini sahaja. Dan siangnya, bermulalah ibadah puasa buat umat Islam di Malaysia. Alhamdulillah, dapat ketemu Ramadhan al-karim sekali lagi dalam hayat penulis.

Bulan Ramadhan biasanya terkenal dengan jolokan madrasah tarbiyah. Ya madrasah tarbiyah yang mendidik umat Islam untuk menundukkan hawa nafsu dan mentarbiyah umat Islam untuk kembali kepada Sang Pencipta. Fenomena biasa yang kita temui di bulan Ramadhan,

Jika sebelum Ramadhan tiada tudung menutupi kepala, bila tiba bulan Ramadhan bertudung kerana alasannya puasa, nak pahala lebih,

Jika sebelum Ramadhan surau dan masjid-masjid lengang, sehinggakan nak mendapatkan satu saf penuh pun susah, namun bila tiba bulan Ramadhan berduyun-duyun umat Islam ke masjid-masjid, nak tunaikan solat sunat tarawih berjemaah seperti yang dituntut,

jika sebelum Ramadhan nak bersedekah seringgit pun susah, tapi bila tiba Ramadhan sudah jadi pemurah dan derwaman,

dan banyak lagi fenomena yang kita jumpa…”

Memang bagus jika ada golongan yang menghormati bulan Ramadhan seperti yang penulis gambarkan seperti di atas, namun hakikatnya amat malang untuk golongan seperti ini kerana selepas berlalunya Ramadhan, keadaan mereka kembali seperti asal yakni sebelum Ramadhan. Lalu tarbiyah yang diterima dan pengorbanan yang dilakukan dalam bulan Ramadhan juga berlalu sahaja seperti berlalunya Ramadhan. Maka sudah barang pasti perkara ini sia-sia untuk insan yang benar-benar ingin meraih cinta dan kasih sayang daripada Allah.

Maka, para pembaca yang budiman, apakah maksud madrasah tarbiyah? Adakah hanya terima tarbiyah dan didikan dalam bulan Ramadhan, namun bila habis Ramadhan segalanya kembali asal seperti kehidupan dahulu atau bagaimana? Umat Islam atau muslim yang berjaya dalam bulan Ramadhan ialah apabila dia dapat mengambil peluang mendekatkan dirinya kepada Allah serta merasai penghayatan Ramadhan dan sehingga mencorakkan dirinya ke arah yang lebih baik selepas berlalunya bulan Ramadhan iaitu dalam mengharungi bulan-bulan yang lain dalam konteks mengaplikasikan tarbiyah Ramadhan.

Ambillah peluang keemasan yang Allah khususkan untuk hamba-hambaNya, yang tiada kita temui melainkan dalam bulan yang barakah ini sahaja. Biarlah nafas ini menjadi tasbih, tidur kita menjadi ibadah, tiap tutur menjadi zikir agar setiap laku, perbuatan, dan perkataan serta diam kita ini dikira oleh Allah Ta’ala sebagai amalan soleh. Perbanyakkan doa, dan mohon keampunan daripada Allah kerana bulan Ramadhan itu adalah rahmat, pengampunan dan dihindarkan kita daripada api neraka. Bulan ini, Allah bukakan untuk hamba-hambaNya pintu syurga seluas-luasnya agar hamba-hambaNya merebut peluang ini dalam mendekatkan diri kepada-Nya dan menjadi hamba-Nya yang bersyukur.

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:

"Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Apabila tiba bulan Ramadan, maka dibukalah pintu-pintu syurga, ditutuplah pintu neraka dan setan-setan dibelenggu "

(Nombor hadis dalam kitab Sahih Muslim: 1793)

Penulis mengingatkan diri penulis sendiri dan para pembaca sekalian, bahawa Ramadhan yang hadir ini mungkin merupakan Ramadhan terakhir buat kita, kerana bila-bila masa sahaja, malaikat Izrail akan datang menjemput kita untuk bertemu Tuhan. Maka, sebelum tiba saat itu, rebutlah peluang selagi ada ruang, berusahalah meraih cinta-Nya selagi kita masih berupaya sebelum pergi selama-lamanya, ya pergi yang tidak akan kembali. Maka, janganlah kita tergolong dalam golongan yang rugi yang menangisi dan menyesali kehidupan di dunia kerana perbuatan kita yang culas dan alpa daripada mengingatinya.

Semoga Ramadhan ini akan memberi seribu penghayatan dan keinsafan kepada kita untuk terus menambahbaik dan memperbaiki amalan dalam jalan menuju redha Ilahi.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...