Salam ukhuwwah! . Ini adalah sebuah diari kehidupan seorang hamba Allah yang bermusafir di bumi Allah untuk mencari nur dan hidayah-Nya dalam perjalanan menuju mardhatillah. Moga tinta ini memberi manfaat buat diri ini dan diri teman-teman pembaca dalam mencari redha Allah.

Saturday, July 18, 2009

RANCAKKAN USRAH


Hati penulis berbelah bahagi. Ada tiga pilihan untuk penulis. Pilihan pertama adalah perancangan asal penulis, kedua pula keinginan penulis, dan pilihan ketiga pula, pada perkiraan penulis adalah tanggungjawab penulis. Penulis akhirnya untuk memilih yang ketiga, menjadi fasilitator untuk Kursus Nuqaba’ di salah sebuah universiti swasta. Melewatkan perancangan asal untuk pulang ke Johor dan memadamkan hasrat untuk mengikuti kongres Pendidikan Islam (KO-SPINS) anjuran GAMIS di Shah Alam. Pilihan kali ini dirasakan tepat kerana pembinaan nuqaba’ untuk kelangsungan tarbiyah di universiti tersebut lebih utama.

Penulis bersyukur kerana ditemukan dengan adik-adik serta sahabat-sahabat daripada universiti tersebut, yang dengan rela hati untuk menjadi nuqaba’. Tanpa kesedaran yang tinggi untuk dakwah Islam, pastinya tidak mudah untuk mereka ke program seperti ini. Lebih-lebih lagi mengorbankan waktu cuti semester yang biasanya diisi dengan aktiviti bersama keluarga, juga semester pendek yang sudah hampir kepada peperiksaan akhir. Alhamdulillah, kesedaran Islam itulah yang mengikat hati mereka untuk berdakwah. Penulis sedikit cemburu dengan universiti tersebut kerana program seperti ini mendapat sokongan daripada pihak HEP sendiri. Alangkah bahagianya jika UM seperti itu juga. Namun, semuanya ada hikmah yang Allah ingin kita perhalusi dalam setiap perkara dalam hidup ini. Kita yang perlu merebut setiap peluang yang hadir dalam hidup kita.


USRAH BERSIFAT DINAMIK

Usrah bukanlah perkara yang wajib untuk tarbiyah. Namun, pada waktu ini usrah dilihat sebagai sistem yang terbaik untuk mengukuhkan kefahaman dan mentarbiyah generasi pada masa ini serta membentuk individu muslim yang baik. Usrah merupakan medan dakwah yang dapat memberi kefahaman Islam kepada mad’u di samping mengikat serta mengukuhkan ikatan ukhuwwah, membangunkan kemahiran diri serta bertukar-tukar pandangan mengenai banyak perkara.

Dalam lapangan masyarakat yang dihimpit dengan kehidupan Jahiliyyah dan dipakaikan pakaian mewah sehingga melupakan indahnya kehidupan sebagai seorang muslim, maka para daie pada hari ini perlu bijak dalam mengenal dan memilih pendekatan yang sesuai dan berhikmah dalam menyampaikan dakwah Islam kepada masyarakat.

Tarbiyah itu adalah bersifat dinamik, maka usrah itu juga perlu dipelbagaikan method pelaksanaannya, agar bersesuaian dengan mad’u. Usrah bukan hanya halaqah di surau-surau bahkan konsep usrah ini perlu diperluas, sehingga para daie perlu keluar daripada kepompong minda yang lapuk. Mengenalpasti dan memperhalusi pendekatan usrah berdasarkan mad’u yang punya pelbagai watak dan gaya perlu dipandang serius kerana dakwah ini adalah melalui method yang berhikmah dan sangat halus sehingga mampu terkesan pada hati mad’u seterusnya mengetuk pintu hati mereka untuk terus mendalami ilmu Islam.

Kelesuan usrah pada hari ini dilihat daripada kurangnya kesungguhan para naqib dan rigidnya pendekatan sehingga wujud jurang di antara mad’u dan naqib. Naqib perlu mencari titik sepunya di antara dirinya dan anak-anak usrahnya agar titik sepunya itu menjadi suis agar dapat menyalakan lampu ukhuwwah dan seterusnya menerangi jalan penyampaian dakwah yang lebih berkesan.


ANDA MAMPU MENJADI NAQIB

Naqib memainkan peranan dalam menyampaikan mesej dakwah kepada mad’u dalam membentuk individu muslim yang sebenar. Dalam hal ini, naqib perlu bijak menarik hati mad’u dengan pelbagai pendektan. Naqib perlu mencungkil bakat dan potensi diri yang ada seterusnya mengembangkannya untuk memaknakan dakwah agar terkesan pada hati mad’u.

Pengalaman menjadi naqib menjadikan seseorang mempelajari dan mempraktikkan sendiri ilmu psikologi kerana dalam menarik perhatian mad’u yang pelbagai latar belakang kehidupan kepada dakwah Islam sangat memerlukan psikologi agar dakwah yang kita sampaikan berkesan dan bersesuaian dengan sasaran dakwah.

Sudah menjadi kelaziman bahawa naqib akan menjadi qudwah kepada anak usrahnya. Maka, “islah nafsak wad’u ghairak” sangat perlu diberi perhatian oleh setiap naqib. Diri kita bukanlah sempurna, namun kita sentiasa perlu berusaha menjadi yang terbaik dalam kehidupan seorang muslim baik dari segi ilmu, hubungan dengan Allah akhlak dan sebagainya. Jangan sesekali menjadikan alasan (diri saya masih teruk…saya belum soleh lagi…) sebagai penghalang untuk menjadi seorang daie. Usaha untuk berhijrah dengan kefahaman Islam yang benar perlu diseiringkan dengan penyampaian dakwah. Rasulullah S.A.W bersabda: “Ballighu ‘anni walau ayyah

KESIMPULAN

Dalam membentuk seorang muslim dan penyampaian dakwah Islam, kita perlu mengambil partisipasi bagi mengubah keadaan masyarakat kita pada hari ini yang kontang dan gersang dengan pengetahuan serta kesedaran beragama. Kita perlu menggembleng tenaga, bersama-sama berganding bahu mengislah masyarakat ini agar kembali kepada Allah. Tiadalah insan lain yang perlu kita harapkan untuk meneruskan perjuangan nabi Allah ini melainkan diri kita sendiri. Gerakan dakwah perlu dirancakkan, gerakan tarbiyah perlu bersifat dinamik agar masyarakat ini mampu diislahkan, insyaAllah.

1 comments:

helang timur said...

salam ziarah.
bagus posting nih..:)
keep it up our istiqamah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...