Salam ukhuwwah! . Ini adalah sebuah diari kehidupan seorang hamba Allah yang bermusafir di bumi Allah untuk mencari nur dan hidayah-Nya dalam perjalanan menuju mardhatillah. Moga tinta ini memberi manfaat buat diri ini dan diri teman-teman pembaca dalam mencari redha Allah.

Tuesday, June 2, 2009

Pengembaraan Lughah- Bahagian 1

Penulis melafazkan kesyukuran ketika kapal terbang Gulf Air selamat mendarat di Kapal Terbang Antarabangsa Muscat, Oman. Setelah lebih 12jam perjalanan daripada Malaysia seawal jam 11.30 pagi lagi,kemudian transit selama 6jam di lapangan terbang Bahrain, akhirnya penulis serta 14 orang akhwat yang lain sampai ke Bandar Muscat.

Gambar di KLIA bersama Pengarah APIUM dan Ustaz Fakhrudin, penyelaras Kursus Bahasa Arab


Gambar yang sempat dirakam semasa penerbangan


Sementara menunggu sahabiah yang lain tiba di balai ketibaan, penulis disapa oleh seorang Arab yang tinggi dan sedikit gempal.

Min Malizi? Dia menyapa sambil menunjukkan papan tanda Universiti Malaya kepada penulis.

Penulis mengangguk. Mungkin inilah orang yang menyambut kami dari pihak Oman, penulis meneka. Urusan imigresen berjalan lancar dan mudah, kerana dibantu oleh seorang lelaki Melayu dan dua orang Arab. Penulis meneka mereka daripada Kedutaan Malaysia dan orang besar Oman, kerana hanya orang-orang yang berkenaan sahaja boleh menyambut kami di dalam lapangan kapal terbang.

Kami menolak bagasi ke luar lapangan terbang. Penulis dapat melihat ramai yang menunggu bersama papan tanda masing-masing. Dari jauh penulis dapat melihat seorang lagi lelaki Melayu sedang menunggu ketibaan kami bersama sekumpulan orang Arab.

Mungkin itu Dr Hassan Basri, pensyarah UM yang bertanggungjawab menyambut kami di sini, penulis membuat andaian, dan andaian tersebut sama sekali tepat.

Ahlan wa sahlan wa marhaban bikum…”

Itulah lafaz yang terucap oleh kebanyakan yang kami temui. Setelah bersalaman, kami bergambar kenang-kenangan di Lapangan terbang. Kemudian kami meneruskan perjalanan selama 2 jam ke tempat pembelajaran kami di wilayah Rustaq.




Di Lapangan Terbang Antarabangsa Muscat, Oman



Tetamu yang Dirai

Dua orang pelajar Oman yang akan sentiasa bersama-sama dengan kami sepanjang Kursus Intensif Bahasa Arab selama sebulan kami di Oman, iaitu Amirah dan Naemah. Tiada bahasa pertuturan melainkan bahasa Arab, itulah pesan seorang lelaki Arab, mungkin daripada pihak Kedutaan kepada kami.

Kami disediakan tempat penginapan yang cukup mewah, pada kiraan penulis, sebuah bilik yang mampu memuatkan 4orang pelajar hanya diberikan kepada setiap seorang daripada kami, bersama kemudahan-kemudahan lain, namun kami memilih untuk berkongsi bilik kerana lebih selesa berteman.

Tempat makan yang selesa

Kenangan bersama Ustazah Syikhah dan Ustazah Mahfuzah yang sangat mesra dan prihatin

Pengembaraan lughah kami bermula pada keesokan harinya dengan pengenalan kepada program dan tempat pembelajaran kami di Kuliyyah al-Ulum al-Tathbiqiyah, di wilayah Rustaq, iaitu 150km daripada Bandar Muscat, Oman. Kemudian, kami dibawa bertemu dengan wakil daripada Menteri Pengajian Tinggi Oman di Muscat. Pertemuan meraikan ketibaan kami dan merupakan pertemuan pertama yang amat bermakna buat kami. Tidak kami menyangka, program pertukaran pelajar ini mendapat perhatian serius daripada Kementerian Pengajian Tinggi Oman dan media. Rupa-rupanya pertemuan dengan wakil Pengajian Tinggi Oman disiarkan di akhbar Oman, begitu juga dengan ketibaan kami di lapangan terbang Muscat semalam. Dua hari berturut-turut berita tentang kami disiarkan melalui akhbar, dan sekali kami ditemuramah di radio Oman, bukan populariti yang kami cari, tapi penghargaan itu yang membuatkan kami terharu sehingga tiada kata yang dapat kami ungkapkan.

Semasa pertemuan bersama wakil Menteri Pengajian Tinggi Oman di Muscat



Kenangan bersama wakil Menteri Pengajian Tinggi Oman



Memuliakan tetamu, itulah keutamaan masyarakat Arab khasnya masyarakat di Oman ini. Selain keramahan para pensyarah dan kakitangan Kuliyyah, kami disambut baik oleh pelajar-pelajar di sini. Tidak kami menyangka, mereka mengadakan persembahan teater khas buat kami. Terima kasih dan syukran lakum



Begitu juga dengan Pengarah Kuliyyah ini, beliau amat prihatin, sehinggakan seorang sahabat kami yang baru sembuh daripada demam diberikan hadiah. Inilah pelajaran pertama kami ketika sampai di sini iaitu memuliakan tetamu.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...