Salam ukhuwwah! . Ini adalah sebuah diari kehidupan seorang hamba Allah yang bermusafir di bumi Allah untuk mencari nur dan hidayah-Nya dalam perjalanan menuju mardhatillah. Moga tinta ini memberi manfaat buat diri ini dan diri teman-teman pembaca dalam mencari redha Allah.

Sunday, May 17, 2009

Tandusnya Sebuah Kehidupan


Sedih bila tengok pelajar Tingkatan 5 pun tak tahu membaca al-Quran

Seorang sahabat memulakan bicara pada suatu hari. Penulis mengangguk tanda setuju.

Inilah fenomena yang berlaku pada hari ini. Alhamdulillah adik tu ada kemahuan juga untuk belajar, daripada orang yang sombong tiada kemahuan untuk belajar sungguhpun buta al-Quran…”

Penulis menambah. Topik perbincangan kami berkisar mengenai kejahilan masyarakat sekarang pada al-Quran. Perkara ini benar-benar memberi insaf dan sedih kepada penulis.

Masyarakat hari ini dihidangkan dengan pelbagai juadah kemewahan dunia, diajar hidup dalam kehidupan yang materialistik, mengejar pangkat, harta, diberi kenal gaya hidup yang serba mewah, seakan-akan kehidupan di dunia ini adalah segala-galanya. Masyarakat menjadi buta pada permata berharga iaitu agama. Inilah kejayaan masyarakat Barat dalam membentuk masyarakat pada hari ini dalam acuan mereka atas nama sekularisme. Masyarakat terus hidup dalam khayalan dunia yang serba indah, mematikan kehidupan akhirat yang kekal abadi sehingga menyampingkan urusan agama.

Namun, bertuah bagi mereka yang mendapat nur dan hidayah daripada Allah, manusia yang dibukakan hatinya untuk mengenal kembali kehidupan seorang muslim, sungguhpun sudah berpuluh-puluh tahun hidup atas nama muslim.

Saya jemput seorang ustaz ke rumah mengajar kami sekeluarga mengajar Quran…” .

Kata seorang perempuan free hair, yang umurnya pada perkiraan penulis adalah dalam lingkungan 40-an pada suatu hari ketika kami duduk bersebelahan di dalam bas menuju ke Johor. Dia bercerita mengenai hal ehwal keluarganya yang baru setahun lebih mula berinisiatif mempelajari al-Quran. Mereka menjemput seorang ustaz mengajari mereka setiap minggu. Bukan keluarganya sahaja, malah keluarga adik-beradiknya yang lain, yang tinggal berdekatan juga turut sama mempelajari al-Quran. Itu menjadi jadual keluarga mereka sejak setahun lalu. Alhamdulillah Allah memberi kesedaran kepada dia dan keluarganya untuk memahami agama dan al-Quran. Mudah-mudahan daripada langkah permulaan itu akan membuka lebih banyak petunjuk Allah kepada keluarga ini untuk memahami kehidupan seorang muslim yang sempurna.

Inilah realiti masyarakat pada hari ini. Al-Quran terus dikesampingkan. Bermula dengan pendidikan dan pembentukan anak-anak sedari kecil. Apakah perkara yang menjadi halwa telinga anak-anak zaman millenium ini? Apakah didendangkan selawat dan diajari ayat-ayat al-Quran atau dihidangkan dengan muzik kontemporari, hip hop dan hard rock yang nilai moralnya boleh dipertikaikan.

Pantun Melayu yang terkenal sewaktu ketika dahulu ada menyebut:

Buai tinggi-tinggi, sampai cucur atap,

Belum tumbuh gigi, sudah pandai baca kitab.

Pada hemat penulis, pantun-pantun Melayu yang digarap oleh masyarakat dahulu adalah berdasarkan kepada suasana sekeliling, alam semula jadi dan pengamalan masyarakat dahulu. Namun, pada hari ini, frasa “Belum tumbuh gigi, sudah pandai baca kitab” yang menjadi kiasan kepada anak-anak kecil zaman dahulu yang diajar membaca kitab dan al-Quran lebih sesuai ditukar menjadi “Belum tumbuh gigi, sudah pandai hafal lirik” sebagai tamsilan kepada anak-anak zaman mutakhir ini.

Jika kita cermati pendidikan dan pembentukan anak-anak zaman sekarang ini, penulis boleh simpulkan begini:

Anak-anak terlebih dahulu:

diajar menyanyi dan menghafal lirik-lirik lagu,

sebelum diajar membaca dan menghafaz al-Quran.

diberi kenal akan artis-artis,

sebelum diperkenalkan dengan Rasulullah dan tokoh-tokoh Islam.

disibukkan dengan play station,

sebelum diberi kenal kepada tikar sembahyang.

Lalu apakah garapan tarbiyah dan nilai pendidikan yang diberi kepada anak-anak pada masa ini? Anak-anak ini Rasulullah ibaratkan seperti sehelai kain putih, ibu dan bapalah yang mencorakkan kehidupannya. Maka, hasil tarbiyah dan asuhan anak-anak ini sedari kecil oleh ibu bapa mereka yang semacam ini, yang seterusnya melahirkan anak-anak yang tiada dalam jiwanya, nilai penghayatan agama apatah lagi pembinaan ruh Quran dalam diri anak-anak ini. Maka, lahirlah pemuda dan pemudi yang punya pelbagai ragam dan gaya hidup tanpa didasari batasan agama. Inilah yang mewarnai masyarakat kita pada hari ini. Maka, ruh al-Quran yang hilang dalam jiwa anak-anak muda ini, akhirnya membentuk masyarakat yang jauh daripada kehidupan beragama dan berkembangbiaklah kebejatan sosial bagaikan tumbuhnya cendawan selepas hujan. Begitulah yang penulis dapat gambarkan.

Hal yang hampir sama juga yang berlaku di peringkat pendidikan formal atau sekolah. Sekolah adalah tempat pembinaan dan pembentukan pelajar untuk menjadi insan berilmu dan berguna kepada agama, masyarakat. Namun, amat menyedihkan kerana kebanyakan guru atau lebih tepatnya ustaz dan ustazah hanya mengajar pelajaran berdasarkan silibus, tanpa ada inisiatif mengajar perkara asas Islam kepada anak murid terutama berkaitan al-Quran dan solat. Pendidikan Islam hanya dianggap sebagai subjek yang sama seperti subjek-subjek lain, tanpa dilihat sebagai pengetahuan asas yang penting untuk dipraktikkan dalam kehidupan seharian dan utama sebagai panduan hidup untuk kecemerlangan dunia dan akhirat.

Maka, masyarakat perlu sedar bahawa al-Quran adalah panduan hidup dan sumber ilmu yang utama yang dikurniakan oleh Allah hanya kepada umat nabi Muhammad S.A.W yang mengandungi pelbagai ilmu dan pelajaran sebagai panduan kepada kehidupan yang bermakna. Mempelajari dan meneliti al-Quran perlu dijadikan sebagai keutamaan kepada ibu bapa dalam pendidikan kepada anak-anak, juga oleh para guru kepada anak didik mereka agar generasi baru yang lahir adalah generasi yang mampu mempraktikkan dan menghayati isi kandungan serta pelajaran daripada al-quran, seterusnya menjadi pemimpin yang segala gerak geri, kata-kata dan perbuatannya adalah berpandukan al-Quran, bukannya akal semata-mata. Kita impikan generasi al-Quran sebagaimana lahirnya jiilul quran pada zaman Rasulullah S.A.W.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...